— Hvordan skal jeg ha skjerfet? spør en av de kvinnelige bybaneførerne. Rundt henne står kolleger og prøver på de ny bybaneuniformene for aller første gang.

— Uniformen føles veldig behagelig og riktig. På en merkelig måte så føles det også som om jeg endelig jobber her, sier Jan Erik Hagen (39).

Hagen kom fra en jobb i servicenæringen og ønsket rett og slett forandringer etter 16 år.

— Det er jo veldig fristende å prøve seg på noe nytt og historisk og så er det jo sånn at tog, biler og store lastebiler trigger menn, sier han og ler, mens telefonen hans ringer og ringer.

— Det er alle som vil vite hvordan det gikk på eksamen i dag, sier han.

Ja, hvordan gikk det da?

— Du snakker herved med en ordentlig bybanefører, sier han og smiler igjen.

Litt forsinket

Like bortenfor står kollega Frode Eide (54) og beundrer uniformen sin. Bølgemønsteret fra bybanestoppene går igjen på skjortene til førerne. Både over brystet og på kragen. Uniformene er designet av T Michael.

— Jeg synes den er flott. Det er virkelig stil over denne i forhold til bussjåfør- uniformen, sier Eide.

Han har kjørt med uniform i 31 i år og vet godt hva han snakker om.

— Det er også veldig fine farger og så liker jeg sammensetningen, fortsetter han.

Det har lenge vært litt usikkert om uniformene rakk bybaneåpningen.

— De skulle ha vært her litt tidligere. Men de kom og vi har på en måte forholdt oss til at de skulle være på plass til åpningen, sier Svein Kleppe, driftssjef i Fjord 1 Partner.

Hva synes du om at de har lagt ned uniformsskjørtene?

Kleppe ler høyt.

— Jeg hadde ikke tenkt på det før jeg leste om det på bt.no, sier han og ler igjen.

- Veldig spennende

Nå gleder han seg bare til å komme i gang og har store forventninger både til Bybanen og bybaneførerne.

— Det jo selvfølgelig veldig spennende og utrolig interessant å få være med på, sier Kleppe.

Han bekrefter at alt som har skjedd rundt Bybanen i forkant av åpningen, som kollisjonene, har vært samtaleemne på lunsjrommet.

— Det er klart det blir mye snakk om dette. Men vi skal stå sammen og vi skal klare dette, sier Kleppe.

Han forteller stolt at alle de 24 vognførerne er håndplukket fra en stor søkerbunke. Bare tre av dem er kvinner. En av dem er Nina Breistein (35).

— Jeg tenker ikke over det. Jeg er vant til å jobbe sammen med menn, sier Breistein.

Hun har jobbet som bussjåfør i 14 år og gleder seg bare til å komme i gang.

— Jeg synes uniformen er veldig fin. Den er lett og ledig og så synes jeg designen var stilig, sier hun.

Hun synes også det er greit at skjørtelengdene er blitt lenger.

— Jeg liker at skjørtet går under kneet. Men jeg foretrekker bukser, sier hun og smiler.

Gledet seg i en måned

Eide og kollegene står og prater utenfor lunsjrommet.

— Det blir spennende. Jeg har gledet meg til dette i en måned. Og så skal det bli godt å ikke ha noen som står over meg hele tiden. Jeg er ikke vant til det, sier han.

— Jeg tror dette blir veldig gøy. Ikke minst til å vise frem Bybanen til de som gleder seg, men også til å vise den til de som ikke gleder seg. Slik at de kan se hva de har gått glipp av å glede seg til, sier Hagen og ler.

Det er fremdeles uvisst hvem av sjåførene som får kjøre på selve åpningsdagen. Det som er sikkert, er at det skal gå 3 vogner den dagen.

— Vi jobber med å få det på plass, sier Kleppe.

— Jeg får kanskje legge inn en liten søknad her og nå da, sier Hagen og ler igjen.