Om nokså nøyaktig ett år kommer Bybanen til Bergen i full størrelse. Tirsdag kunne bergensere se nærmere på prototypen til vognene.

— Kjedelig

— Den ser veldig kjedelig ut. Den skulle vært dekorert med kunst, både på utsiden og innsiden, mener Mathilde Innstrand (18).

— Men den ser funksjonell ut, sier Lars Ystaas (17).

Det er bestilt inn 12 slike vogner. Hver av disse er på 32 meter, veier 40 tonn og kan ta 220 passasjerer.

- Ny generasjon trikk

Den første kommer til Bergen 8. desember 2009.

— Det gleder jeg meg veldig til. Dette er en ny generasjon trikk, stillegående og moderne med topp teknologi, sier informasjonsrådgiver ved Bybanekontoret, Rune Jenssen.

I mai starter byggingen av Bybanen i Berlin. Vognene skal testkjøres i Tyskland i løpet av sommeren før de er klare for Bergen.

26.000 passasjerer i døgnet

Bybanen har en maks hastighet på 75 km/t, men kommer til å kjøre med en gjennomsnittshastighet på 27 km/t.

Reisen fra Nesttun til sentrum skal ta 21 minutter.

— Vi regner med at Bybanen kommer til å frakte 26.000 passasjerer i døgnet, sier Jenssen.

Han er ikke i tvil om at en såkalt «skinneeffekt» kommer til å slå inn i Bergen.

— Dette er et høystatus tilbud. Vi ser at brukerne føler seg ekstra privilegert når en setter inn skinner i stedet for buss, og passasjertallet stiger derfor brattere enn om en hadde satt inn en buss på samme strekning. Det er det som er skinneeffekt, sier han.

Hva synes du om hvordan Bybanen ser ut? Kommer «skinneeffekten» til å påvirke deg? Si din mening i kommentarfeltet.

Brekke, Eirik
ANE BØRHAUG
ANE BØRHAUG
BYBANEKONTORET (ILL)