På solfylte dager kan vi ha piknik under trærne eller stikke føttene i skjellsanden. Vi kan vasse med de minste eller ta en svømmetur lenger ute. En flunkende ny badestrand blir bonusen når Ringveg Vest står ferdig om to år.

— Her kommer det grøntanlegg, benker og 75–100 meter sandstrand, sier Ottar Midtkandal, prosjektleder for Ringveg Vest.

Må bli kvitt steinen

Liavatnet i Ytre Laksevåg er midlertidig tappet for vann, og steinmasser fra fjellet fylles i for å gi ny turvei langs hele vannet. Men da Avinor ikke kunne ta imot fyllmassene, slik planen var opprinnelig, ble det vedtatt at enda mer stein skal i vannet. Det vil gi grunnere vann, ikke minst i strandkanten og 20 meter utover. Men så kommer marebakken og 40 meters dyp for de mer svømmedyktige.

Opprinnelig foreslo Midtkandal en badevik i sørenden av vannet, han så for seg mange aktiviteter for hele familien i dette friluftsområdet.

— Jeg var veldig fornøyd da jeg kom på det, en skikkelig glup idé, ler han.

Men krav om toaletter og parkeringsplasser satte en stopper for de omfattende planene. Nå er det badestrand lenger ute som gjelder.

Spente naboer

— Det er helt fantastisk. Jeg tror det blir veldig flott både med veianlegget og turstiene. Ethvert tiltak for å forskjønne området der ute vil bli mottatt med takk fra oss på Laksevåg, både bilister og turgåere, sier Odd Johannessen i Laksevåg Turn og Idrettslags Gubbelag.

ANLEGGSVEI: En million kubikk stein fra tunnelene i Ringveg vest skal redusere vanndybden fra 20 til fire meter og anleggsveien skal erstattes med turvei og badestrand.
Ørjan Deisz

Han har bodd i bydelen i 75 år og følger med på det som skjer ved Liavatnet. Diskusjonene går om hva som skal komme, og nå har de invitert veivesenet til å gi en skikkelig orientering om planene på et medlemsmøte i september. Plasseringen av krigsminnesmerket i Tennebekken er de også interessert i. Nå ligger det lagret på trygt sted i Åsane. Minnesmerket ble satt opp for ti år siden til minne om tre motstandsmenn og 95 sovjetiske krigsfanger, som ble begravet i skjul her av tyskerne under krigen.Etter krigen var her også en interneringsleir for norske kvinner som hadde hatt kjærlighetsforhold til tyske soldater. Det ligger i veivesenets planer at minnesmerket skal settes opp igjen omtrent der det sto før.

Skjermet fra trafikk

— Vi bygger ikke bare for bilene, men ønsker også å gjøre noe for alle de andre. På første byggetrinn laget vi 3,5 km gang- og sykkelvei av høy standard fra Birkelandskrysset til Søreide. Og som i Loddefjord ved Storavatnet, vil turveien langs Liavatnet ligge skjermet fra trafikken og fire-fem meter nedenfor motorveien, så det blir ikke noe problem, sier Midtkandal.

Turveien gjør det mulig å gå eller sykle fra Lyngbø til Tennebekk og Kanadaskogen – helt utenom biltrafikken. Et betongrekkverk, turveien, en jordvoll og et grøntområde med benker skal gi skjerming mot trafikkstøyen like ved. Beboerne i vest skal kunne ta sin svømmetur, mens bilistene haster forbi på motorveien noen meter ovenfor.

— Det er klart folk vil merke at det suser forbi 40.000 biler på motorveien, men man må også bli litt vant med at det er strand her, sier Midtkandal.

Mye stein

Over 5000 av de 8340 meterne med tunnel som skal sprenges er nå ferdig. Det blir det mye stein av. Til sammen skal en million kubikk knust fjell hentes ut. Bare forrige uke sprengte de 119 meter tunnel i seks løp på tre ulike steder. 100 personer jobber nesten døgnet rundt fra både Sandeide-siden og fra Tennebekk. Først til våren er sprengningsarbeidet ferdig.

— Før vi er ferdig med byggetrinn II har vi også oppgradert Lyderhorntunnelen til dagens standard, sier Midtkandal.

Mye arbeid gjenstår før beboerne i Bergen vest kan stikke føttene i skjellsanden ved Liavatnet sommeren 2015.

— Men dette skal bli flott, det skal jeg love deg, sier prosjektlederen.

Kommer du til å benytte deg av den nye badestranden?