Siden 29. desember har kommunen lempet snø i fjorden døgnet rundt.

— Lastebilene har kjørt mer eller mindre i ett frem til i dag. Det er blitt ganske mange lass, sier samferdselsdirektør Ove Foldnes i Bergen kommune.

Ifølge samferdselsetaten tømmes det rundt 300 lastebillass i døgnet.

— I Oslo er det i utgangspunktet forbudt å dumpe snø i havnen på grunn av mye skadelige stoffer i snøen. Det er en kilde til forurensing, sier fagansvarlig for miljøgifter hos Bellona, Marius Dalen.

— Det er svært uheldig at ikke Bergen tar hånd om forurenset snø på en annen måte enn å kjøre det rett i fjorden, sier han.

**Nå må «Snarveien» kjøre sikksakk mellom isklumpene. Det kan bli et stort problem dersom båten treffer en slik isklump i 20 knop.

Direktør Trygve Tønnesen i Bergen-Nordhordland Rutelag (BNR).**

Tungmetaller og miljøgifter

Rapporter fra Norsk institutt for vannforskning (NIVA) har påvist forurensing i snø fra trafikkerte gater.

— Snøen fra sentrumsgater i Bergen er sannsynligvis ganske forurenset, sier Torleif Bækken, forsker ved NIVA.

Han har sjekket snøen i både Drammen og Oslo.

— Vi fant forholdsvis høye konsentrasjoner av tungmetaller, kobber, miljøgiften PAH og veisalt. I forhold til vanlig overvann, så er det veldig høye konsentrasjoner i snø, sier Bækken.

- Akseptabelt

  • Forurensingsmessig er det fullt ut akseptabelt å dumpe snøen i fjorden. Vi har avklart snøtømmingen med miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen, og dessuten med Bergen havn, sier Ove Foldnes.

Ifølge samferdselsdirektøren har kommunen også vurdert å dumpe snøen på grusbanen mellom Haukelandshallen og Brann stadion. De har dessuten mulighet til å tømme snømassene vest for Liavatnet i Laksevåg.

— Dette er reserveløsninger. Når snø med høyt saltinnhold siger ut i vassdrag, kan det ha en negativ effekt. Å lagre snøen på land i deponier, gjør vi ikke uten at det er absolutt nødvending, sier han.

— I tillegg vil det ta lang tid før et slikt snøberg tiner. Det er uheldig på steder som er viktige rekreasjonsområder.

- Må kjøre sikksakk

I havnebassenget utenfor Bontelabo ligger isklumpene utover fjorden som en tjukk sørpe.

Det skaper blant annet problemer for MS «Snarveien» som frakter passasjerer mellom Askøy og Bergen.

— Snødumpingen er begynt å bli en utfordring for «Snarveien». Kapteinen reagerer på at kommunen får lov til å dumpe snøen på denne måten, sier direktør Trygve Tønnesen i Bergen-Nordhordland Rutelag (BNR).

— Nå må «Snarveien» kjøre sikksakk mellom isklumpene. Det kan bli et stort problem dersom båten treffer en slik isklump i 20 knop, sier Tønnesen.

BNR sendte i dag en bekymringsmelding til Sjøfartsdirektoratet. Bakgrunnen er at selskapet fryktet at passasjerer kan bli skadet.

«Det kan være en direkte risiko for passasjersikkerheten om skipsfører ikke klarer å vike de lavtflytende snø- og ismassene», skriver Tønnesen i brevet hvor han oppfordrer direktoratet til å ta fatt i saken.

- Uheldig

I Bergen ligger vanligvis snøen kun noen få dager før den regner vekk. Sist kommunen måtte dumpe snø i fjorden, var i 1986.

I Oslo benyttes det snødeponi på land.

— Når smeltevannet renner ut i overvannssystemet og kloakknettet i Oslo, blir det kjemisk renset. Det skjer foreløpig ikke i Bergen. Her ender smeltevannet før eller senere i sjøen urenset likevel, sier Kjell Kvingedal, seksjonssjef ved miljøvernavdelingenen hos Fylkesmannen.

Han opplyser at det ikke er ulovlig å dumpe snø i fjorden i Bergen.

— Kommunen må evaluere hele snøryddingen, slik at det kan planlegges bedre til neste gang, sier seksjonssjefen.

Hva synes du om at snøen dumpes i fjorden? Si din mening her.