Politiet har besluttet å henlegge saken etter helikopterstyrten i Ullensvang i fjor sommer, etter å ha mottatt den endelige rapporten fra Havarikommisjonen tidlig i november.

— Det er ikke funnet grunnlag for å iverksette etterforskning mot Airlift AS, utover det som er gjennomført tidligere, sier politioverbetjent Bjørn Inge Aarsand i Hordaland politidistrikt.Dermed er et endelig punktum satt etter den tragiske helikopterstyrten i juli 2011. Aarsand ønsker ikke å kommentere henleggelsen ytterligere.

Hadde hyttedugnad

De fem som omkom var:

  • Tore Bendigsen Ystanes (39) fra Bergen (pilot)
  • Karianne Ringkjøb Dahl (29) fra Bergen
  • Kjetil Bu (27) fra Kinsarvik
  • Andreas Søvik Fossmark (24) fra Vaksdal
  • Siv Holtan (18) fra Lindås Familien Bu skulle bygge familiehytte, og leide helikopter for å frakte inn familie og materiale. Helikopteret hadde allerede fraktet inn de første familiemedlemmene til stølen.

Bakgrunn: Styrtet med nesepartiet først

Fra bakken ble familiemedlemmene skrekkslagne vitner til at helikopteret startet innflygningen med en krapp høyresving. I svingen begynte helikopteret å krenge mellom 60 og 90 grader, ifølge dem.

Deretter tapte de fem i luften raskt høyde. 500 meter fra landingsstedet gikk helikopteret i bakken med voldsom kraft. Helikopteret begynte øyelblikkelig å brenne.

Stiv stikke

Havarikommisjonen har kommet til at helikopteret ikke hadde tekniske feil. Det var heller ikke vind eller vær som kunne forklare ulykken.

De regner derimot med at såkalt servo transparency — også kjent som jack stall, eller, på norsk, stiv stikke, oppsto.

Fenomet skjer i svinger der maskinens hydraulikk er sterkt presset, slik det skjedde i Ullensvang. Flyvestikken låser seg, og piloten vil ha problemer med å rette opp helikopteret.

Vil ha registratorer

Som et resultat av ulykken, vil Havarikommisjonen at alle helikoptre må få taleregistratorer, på lik linje med flyenes svarte bokser.

Hadde ikke kommisjonen hatt familiens vitneutsagn og GPS-data, hadde de hatt lite info, skriver de.

— Den teknologiske utviklingen har kommet så langt at Havarikommisjonen mener det er på tide at luftfartsmyndighetene krever egnede opptakere også for mindre luftfartøy, herunder lette helikoptre, står det i rapporten.

Kommisjonen vil nå be EASA, det europeiske flysikkerhetsbyrået, om å kreve slike registratorer. De skriver at mangel på nøyaktige data har gjort det vanskelig å fastslå med sikkerhet hva som skjedde den siste delen av flyvningen.

HELIKOPTERGRAFF.JPG