I morgensolen på vei mot Rundemanen står Knut Aamli Sundtjønn med skiene lent mot seg. Frostrøyken stiger i den kalde vinterluften mens studenten fra Norges Handelshøyskole ivrig smører skiene sine.

— Jeg tenkte å gå en kjapp tur opp til Ulriken før forelesning. Jeg er glad i å være ute i naturen, og det å komme seg ut før man skal sette seg ned med bøkene gir en herlig start på dagen, sier den 21 år gamle studenten.

Aamli Sundtjønn er ikke alene om å benytte seg av den friske norske naturen. Trenden om økt friluftslivsaktivitet har vært slående de siste årene. Både Skiforeningen, Klatreforbundet, Den Norske Turistforening (DNT) og Norges Jeger-og Fiskeforbund (NJFF) har alle hatt en formidabel vekst de siste årene. Størst i klassen er DNT med i overkant av 230.000 medlemmer.

— At vi har rekordhøye medlemstall, år etter år, mener vibekrefter den friluftslivstrenden vi har sett over flere år. Folk ønsker å oppleve mer naturopplevelser i Norge, sier kommunikasjonskonsulent I DNT, Sandra Lappegård.

Lappegård får støtte fra polarfarer, forlegger og friluftsmann Erling Kagge.

— Nordmenn er mer interesserte i å komme seg ut. Dette har forandret seg veldig, og i dag er det å gå på ski «in», sier eventyreren.

Milliardindustri

DNT-medlem Aamli Sundtjønn er et godt eksempel på at samtidig som medlemsmassen har økt, har salget av sportsutstyr skutt i været. Årlig selges det omkring 400.000 par ski i Norge, og selv har den utstyrsbevisste friluftsentusiasten fire par ski.

— Norsk sportsbransje knuser all annen detaljhandel, og er det toget som definitivt går fortest, sier daglig leder i Sportsbransjen AS, Trond Hansen.

Ingen andre land har hatt tilsvarende vekst innen sportsbransjen som Norge har hatt de seneste årene, og sammenlignet med den alminnelige europeer kjøper Ola nordmann seg tre ganger så mye sportsutstyr.

Også Bergans har vært i formidabel vekst. Siden 2003 har friluftskjeden femdoblet sin omsetning. De økte salgstallene til Bergans illustrerer hva Kagge mener har vært trenden de seneste årene:

— Friluftslivstrenden startet lenge før finanskrisens inntog. Det norske folk har blitt mer interessert i friluftsliv de seneste seks til åtte årene, sier Kagge.

Friluftsliv-Mekka

Fjellsportbutikken UTE.no har tatt sin del av gevinsten av den økte folkeinteressen for friluftsliv.

— Folk som Lars Monsen, Børge Ousland og den økte tilgjengeligheten gjør at folk får mer lyst til å dyrke mer egendefinerte fjellaktiviteter som toppturer og kiting, sier butikkarbeider Anders Melkevoll mens han holder frem butikkens mest moderne skiutstyr.

Selv flyttet 27-årige Melkevoll til Bergen for å kunne dyrke sin lidenskapelige klatreinteresse.

— Norge er et mekka i forhold til alle typer fjellsport, og terskelen for å benytte seg av den ekstreme naturen er lavere enn før, sier Melkevoll.