• Her er noe galt, tenkte Øyvind Torkildsen. Og ganske riktig ...

Bro— og tunnelselskapet bommet grovt og forvekslet Øyvind Torkildsen fra Bergen med en polakk i Rogaland. Det kostet ham dyrt.

Plutselig dukket fakturaene fra Bro- og tunnelselskapet opp i postkassen til Øyvind Torkildsen hyppigere enn normalt.

— Vanligvis får vi ikke mer enn tre-fire regninger fra dem i året, forteller Torkildsen.

Da nok en giro kom sist uke, lyste det en rød lampe hos bilisten.

— Her er det noe galt, tenkte jeg, forteller han.

På fakturaen sto det blant annet at han og bilen hadde hatt 22 passeringer på Rennesøy i Rogaland.

— Jeg ringte til bomselskapet og ble møtt av en hyggelig jente. Hun mente jeg sikkert hadde lånt bort bilen min uten at jeg visste om det, eller at jeg ikke husket at jeg hadde vært i Rogaland, sier Torkildsen.

Han satt igjen med en følelse av å bli behandlet som en idiot.

— Jeg var jo redd for at noen hadde kopiert skiltene og autopassbrikken min. Jeg var ikke ute etter å klage på en enkel faktura, men å melde en bekymringsmelding om en mulig forfalskning.

Polakk Etter en stund fikk hordalendingen aksept for sin bekymring.

— Bomselskapet sendte meg en liste over passeringer og tidspunkter. Der sto det blant annet at jeg hadde passert bompengeringen på Randaberg, en halvtime før den i Fjøsangerveien. Vel har jeg en rask bil, men ikke så rask, ler han oppgitt.

Kort tid etter at Torkildsen fikk rapporten fra Bro- og tunnelselskapet sjekket selskapet bildene av passeringene i Rogaland.

Det viste seg at broselskapet hadde forvekslet Torkildsens Volkswagen Sharan med en polsk bil med polske skilter og norsk autopass.

— Vi hadde ifølge broselskapet, nesten like skilter.

Forveksling Øyvind Torkildsen ønsker nå å advare andre bilister.

— Sjekk regningen din, er hans klare oppfordring.

Bro- og tunnelselskapet har nå erkjent feilen, og tilbakebetalt hordalendingens utlegg. Han berømmer selskapet for at de ordnet opp da de forsto alvoret i saken. Likevel føler han seg ikke helt trygg på systemet.

— Hva hadde skjedd om denne polakken kjørte rundt i Bergen? Jeg hadde sannsynligvis ikke oppdaget feilen fordi fakturaen da ikke hadde hatt anmerkninger. Hvordan skulle jeg da forklart at ting ikke var riktig om jeg hadde oppdaget det? spør han.

99,5 prosent sikkerhet Administrerende direktør Trond Juvik i Bro & Tunnelselskapet AS forklarer hvordan en slik forveksling kan skje.

— Polske og norske skilter er veldig like. Men når vi gransker bildene av biler og skilt nærmere vil vi se forskjell, sier han.

— Skiller ikke brikkene bilene godt nok fra hverandre?

— Brikkene har 99,5 prosent eller høyere lesesikkerhet. Når de ikke fungerer tilfredsstillende kan forklaringen være lavt batteri, bilens plassering i veibanen eller at brikkene er plassert slik at de ikke lar seg lese skikkelig.

- Er det alltid opp til bilisten å bevise sin uskyld?

— Jeg kjenner ikke den aktuelle saken, og beklager hvis mannen har følt seg dårlig behandlet hos oss. Vi får alle typer henvendelser, og en del bileiere har ikke oversikt over hvor bilen deres kan ha vært kjørt av både ektefelle og sønner.

- Får dere mange klager?

— Det er en del mennesker som er svært aggressive når de henvender seg til oss, for mange bilister er i utgangspunktet negative til bompenger. Men vi har 130 millioner passeringer gjennom våre systemer i Skandinavia, og da vil det alltid oppstå tilfeller som ligger i gråsonen, sier Juvik.

Forbrukerrådet i Norge opplyser at de hittil i år har fått inn 175 klager på norske bomselskaper. Bare seks av klagene gjelder Bro & Tunnelselskapet.