Drosjeeier Otto Rognvik er kanskje bransjens ivrigste miljøentusiast i Bergen. Han eier tre drosjer, som alle er miljøsparere. Han har to Subaru Outback med gassdrift, og én Toyota Prius, som er en hybridbil.

– Jeg tror drosjeeiere generelt er klar over hvilke miljøfordeler slike biler har, men at det er så mye penger å spare, bør alle få vite om. På disse tre bilene sparer jeg omlag hundre tusen kroner i året i driftskostnader. Det merkes godt i denne bransjen, sier han til bt.no

Fem kroner literen

De gassdrevne bilene er i utgangspunktet vanlige bensindrevne biler, som er ombygget med visse ekstra komponenter for å kunne gå på gass. Ifølge Rognvik er dette ikke vanskelig å få gjennomført.

– Disse bilene har en ekstra tank for gass, og går de tom, kan man enkelt koble over på bensindrift. Kjører en på gass, slipper en i snitt ut rundt 25 prosent mindre CO2 enn en bensinbil, forteller han, og slår fast at også drivstoffutgiftene er merkbart lavere.

– LPG-gassen som disse bilene går på, koster omlag fem kroner literen, sier han.

Flere stasjoner

Rognvik er leder for Norges Taxiforbund, avdeling Norgestaxi Bergen. Nå savner han mer entusiasme fra norske myndigheter, slik at flere drosjeeiere blir fristet til å velge disse miljøvennlige alternativene.

– En god start ville være å opprette flere fyllestasjoner med gass. I dag har vi bare tre i Bergen, og det er alt for lite. Avgiftslette finnes i dag ikke for disse bilene, og det er galt, sier han.

– Se på USA

Rognviks hybridbil er en drivstoffgjerrig miljøbil, som han har stor sans for.

– Det er i dag avgiftslette på hybridbiler, og et viktig poeng er at drosjer ofte må stå i ro på holdeplasser. Mange står med bilen på tomgang. Denne bilen bruker ikke drivstoff når du står i ro på denne måten, og her spares det både penger og utslipp, forteller han.

Rognvik mener at norske myndigheter nå bør vende blikket mot USA. Det finnes i dag omlag 17.500 drosjer i New York, og myndighetene har gjort det til et klart mål at halvparten av disse skal være hybridbiler i løpet av et par år.

– Alle må bidra

– Jeg tror endel drosjeeiere er litt redde for at hybrid— og gassbiler er vanskelige å holde, at vedlikeholdet er vanskelig, og at de går lett i stykker. Det er ingenting å være redd for, forsikrer han.

Rognvik slår videre fast at transportnæringen ikke er blant de flinkeste når det kommer til miljøbevissthet, og han ønsker nå at det skal komme en holdningsendring blant hans kolleger.

– Jeg mener alle må bidra litt. Her kan man også spare mye penger på å ta smarte valg, avslutter han.

Bør drosjeeiere velge gass- og hybridbiler? Si din mening i kommentarfeltet under:

BILLIG: - Jeg har aldri hørt om andre taxier som bruker så lite drivstoff som denne hybriden, sier Otto Rognvik.
Andreas Isaksen
TEKNOLOGI: På skjermen i Rognviks Toyota Prius, kan en se hvordan bilen hele tiden jobber for å spare drivstoff.
Andreas Isaksen