MARTIN TYSTAD TOR HØVIK (foto)

Drømmen om den 112-fot lange svanen med et boareal på heftige 210 kvadratmeter under dekk begynte våren 2000. Det amerikanske ekteparet Gaymond (61) og Cindy Schultz (46) fra San Francisco ønsket seg ny og større båt, noe utenom det vanlige, og fikk det.

Gullkraner

Verftet brukte to år og fire måneder på å bygge skuten. Alt om bord skreddersydd ekteparets smak. Badet på styrbord side kan skilte med badekar, dusjhoder og vannkraner i gull. Du leste riktig. I 24 karat rent gull.

— Jeg var selv med til Italia og valgte ut marmoren til baderommene. Her på styrbord side er det blå marmor, mens på babord side akterut er marmoren grønn, forteller Cindy stolt og viser oss rundt på båten.

Skjønt båt. Swan of the Sea er et skattkammer av overdådig luksus. Både teknologisk og i valg av materiale. Dekket er teak. Alle vegger nedenunder har teakpanel, med unike detaljer og utskjæringer. I ekteparets soverom skjuler sminkespeilet et 42" widescreen-tv. Et tilsvarende dukker opp i salongen når Cindy finner rett knapp. I salongen finner vi salong- og spisebord i rosentre, med innfelte detaljer i mahogni.

Fenderne langs siden er for øvrig påkledd spesialsydde frottéhandkle slik at de ikke skal slites unødig.

Akterut er det gjemt ekstra godbiter. Ønsker man å dra på fisketur er det bare å trykke på en bryter og hekken åpner seg. En 15 fots jolle vinsjes ut. Klar til dyst.

Halvårsbolig

Ekteparet håper å kunne tilbringe seks måneder i året om bord. I dag seiler de til England og videre til Middelhavet. 25.-28. november skal de stille med svanen på prestisjefylte Monaco Boat Show.

— Vår båt er ulik andre Nautor's Swan 112-fotere. Mens andre kjører race, liker vi å cruise.

Foruten ekteparet er det mannskap på fire: kaptein Manfred Müller, hans kone og kokk Dorte Müller, pluss førstestyrmann og stuepike. Samtlige fra Tyskland. Stort flere trengs ikke. Alt som har med seilingen å gjøre styres hydraulisk med et mylder av knapper og spaker i styrehuset. Er det møkkavær kan du styre båten fra salongen med joystick.

— Kan vi melde oss på som mannskap?

— Nei, he-he. Manfred ler. Ikke spesielt overbevisende. - Du vet, dere må gå gradene.

— Er det slik, Cindy, at du og din mann gir kommandoen og crewet seiler båten?

— Nei, overhodet ikke. Vi er ikke sånn, protesterer hun. - Vi går vakter. Fire timer av gangen.

Redd for masten

Med digre dimensjoner på stag og seil er det viktig å planlegge seilasene.

— Vi var litt nervøse når vi kom innover og så broen der ute, sier Cindy Schultz og peker utover fjorden. - Det var ikke mange meterne om å gjøre før vi hadde gått rett på broen. Vi var innom Puddefjorden, men måtte snu.

Manfred viser oss rundt på dekk. Her er det flust av utstyr. Rådyrt utstyr. I førersetet finner vi helautomatisk navigasjonsutstyr, autopilot, GPS, ulike vindmålere, fartsteller, ekkolodd og mye mer.

Seilbåten vekker stor oppmerksomhet. I bakgrunnen har en familie stilt seg opp på kaien. En mor tar bilde, mens faren strammer seg opp. I et brøkdels sekund er skuten hans. På liksom.

— Ikke det minste uvanlig, flirer Cindy og ser på. - Det er en alltid en jevn strøm av folk som vil la seg avbilde foran båten. Det er ikke noe problem, men kanskje vi burde sette opp et skilt med noen tørre fakta. Folk spør de samme spørsmålene hele tiden: Hvor lang er den? Hvor høy er masten? Hvor fort kan dere kjøre? Og hvor kommer flagget fra?

— Ja?

— St. Vincent i Grenadinene, lyder svaret.

På skuten som er skapt for skatteparadis og lange, sterke gin & tonics. Om fjorten dager skal ekteparet og mannskapet til Guernsey. Ikke bare for å telle penger, men også for å hamstre gin. Selv styrtrike utlendinger misliker å betale overpris for litt godt å drikke.

Drømmeseilas

Etter at de hentet båten i Finland, på selveste sankthansaften, krysset de Østersjøen, var innom København, seilte svenskekysten, over Skagerrak og til Vestlandet.

— Hvor liker dere best å seile?

Cindy tenker nøye før hun svarer:

— Det var fantastisk i Geiranger. Vi tok en masse bilder. Vi satte ut jollen og tok bilder ved De syv søstre. Men det aller beste stedet? Det må være Stillehavet. Jeg har aldri vært der, men jeg ser for meg alle de små øyene, det klare vannet, og korallrevet.

I desember seiler de over Atlanteren til de karibiske øyene. - Det er den tryggeste tiden. Da har syklonsesongen gitt seg og det begynner å bli dårlig vær i Middelhavet. Av sikkerhetsgrunner reiser de ifølge. Det kan bety at opptil 120-150 båter krysser Atlanterhavet samtidig. De regner med å bruke to uker på overfarten. Mindre båter på si, rundt 30 fot, bruker fort fire uker.

Silicon valley

Lurer du på hvordan det amerikanske ekteparet har råd til alt dette? Det gjorde vi også. Og spurte. Ifølge Cindy har hennes mann gjort det stort på datateknologi og teleløsninger i Silicon Valley.

— Gaymond var med på å starte Stratacom. Jeg vet ikke helt hva de gjorde, men det er noe stort innen IT. Og så ble selskapet kjøpt opp av Cisco Systems. Du vet, min mann elsker å komme opp med nye ideer, gjøre en masse research og sette det ut i livet. Ansette flinke folk. Og sånt. Han har nettopp solgt VINA Technologies, et selskap som har utviklet ulike måter å overføre lyd på internett og utnytte bredbånd optimalt.

Før vi lar dem seile sin egen sjø kan vi ikke dy oss. Det er et spørsmål vi bare må stille:

— Hvor mye kostet båten?

— Millioner.

— Millioner av pund?

— Millioner av pund, dollar, kroner, euro, deutschmark - you name it!

SJEFENS SOVEROM: Cindy Schultz (46) fra San Francisco har båtens største lugar. Vegger, dørk og seng er laget av solid teak.

GIGANT-TV: Salongen frister med mange leketøy. Bl.a. et heftig 42” widescreen farge-tv som glir opp fra sideveggen, innforstått at man finner riktig fjernkontroll.

LUKSUS TIL BORDS : Spisebord i rosentre med innfelte detaljer i mahogni og eik.

HAVETS SVANE : 112 fot lange Swan of the Sea ruver langsmed Statsraad Lemkuhl.

MARMOR PÅ DO: Selv gjestene får bade i luksus. Marmoren er hentet fra Italia.

TYSK KAPTEIN: Manfred Müller (54) fra Frankfurt i kontrollrommet under dekk.

UTEMØBLER: Deilig å sole seg i hvite skinnmøbler, men ikke spesielt praktisk.