En tømrer ankommer kassen med en flaske Vanilla Coke. Flasken er til forveksling lik den vanlige cola-flasken. Kassadamen ser opp på ham og sier:

— Skal du virkelig ha vanilje-cola?!

— Vanilje-Cola!? Nei, det skal jeg ikke .

— Tenkte meg det, svarte kassadamen.

Vi likner amerikanere

På tampen av fjoråret lanserte Coca-Cola Company Vanilla Coke i Norge. For første gang får nordmenn vaniljebrus. Ved siden av Sverige og Island er Norge det eneste land utenfor USA som får produktet. Hvorfor?

— Nordmenn er nysgjerrige og tidlig ute med å tilpasse seg nye trender. Dessuten drikker de mye av våre produkter, sier Stein Rømmerud, informasjonssjef i Coca-Cola Norge AS.

— Tendensen er at det som går godt i USA, går også godt her.

Ifølge Rømmerud går salget bra for det han kaller en nisjebrus. I januar hadde brusen 2,9 prosent av markedet, forteller han.

«Ta så mye dere vil»

Men ikke alle nyskapninger slår like godt an over alt. Kantinen på lærerhøgskolen på Landås fikk nærmere 60 kasser som en del av en kampanje. Resultatet ble neppe som ønsket.

— De som kjøpte mat skulle få en Vanilla Coke gratis. Men det var ikke mange som tok med seg en flaske. Noen fordi de ikke så tilbudet, men mange fordi de synes det smaker forferdelig, forteller Terje Knutsen, fungerende avdelingsleder på kantinen på Lærerhøgskolen.

Så for å bli kvitt stabelen, så bestemte man seg for å gå hardere til verks.

— Vi satt ut en plakat med «Gratis Vanilla Cola. Ta så mye dere vil.»

Plakaten ble satt opp torsdag for nesten to uker siden. Likevel var det et par kasser igjen da BT ringte seks dager senere.

— En fyr tok med seg to kasser. Han fortalte at han likte Cherry Coke også.

Ville ikke ha gratis brus

Mange butikker har fått være med på kampanjen. Deriblant Kiwi-butikken i Skogsvåg på Sotra.

— Vi har faktisk hatt problemer med å gi den vekk, sier Rune Erichsen, som synes Coca-Cola kunne merket produktet bedre. - En del som skulle ha coca-cola, tar feil fordi flaskene er så like.

Heller ikke Rema 1000 i Vestre Torggate har gode erfaringer.

— Det går svært dårlig. Et tappert forsøk som ikke har vært helt heldig, sier assisterende butikksjef Tormod Nesje Jenssen. - Veldig mange har tatt feil av Vanilla Coke og vanlig Coca-Cola. Noen av dem blir litt småsure.

Ifølge Rømmerud i Coca-Cola er det problemet løst. Fra forrige uke begynte de å sende ut flasker med kremfargede korker. Rømmerud forteller at det er viktig for dem at folk er villig til å prøve Vanilla Coke flere ganger.

— De som gir det en sjanse til, får et bedre inntrykk etter den første, overraskende smaken, sier han.

CHRISTIAN ABARCA: Smaker beskt. FOTO: VEGAR VALDE