• Vi beklager på det sterkeste, sier Eyvind Rødahl, avdelingssjef på øyeavdelingen på Haukeland Universitetssykehus.

— Dette er kjedelig for alle parter. Vi er fryktelig lei oss for at hun har reist to ganger i utrengsmål. Så snart vi er sikker på å kunne gi henne ordentlig behandling, vil hun få ny time, lover han.

Avdelingssjefen forklarer at den aktuelle laseren har et langt kalibreringsprogram ved oppstart av maskinen, og det er under denne prosessen laseren har gitt feilmeldinger.

Trodde laseren var ok

— Og da er det ikke mulig for oss å starte maskinen, av hensyn til pasientsikkerheten. Pasientene er ikke tjent med at vi utfører behandling som vi ikke er 100 prosent sikre på gir et godt resultat, sier Eyvind Rødahl.

En serviceingeniør sjekket imidlertid den aktuelle maskinen etter den første feilmeldingen som sendte Vivian Gaaseby Sørensen uoperert hjem til Mandal.

— Det man trodde man hadde fått rettet på, hadde man åpenbart ikke fått rettet på, konstaterer avdelingssjefen.

Nærmer seg utskifting

I disse dager får sykehuset beskjed om det er den norske leverandøren Sevest som kan fikse problemet, eller om de må ha servicefolk fra utlandet på den japanskproduserte laseren.

— Er dette en gammel maskin som burde vært skiftet ut?

— Ikke nødvendigvis. Den er fra 1996, og ble oppgradert i 2004. Vi har lasere som er eldre. Men denne nærmer seg nok utskiftning, sier Eyvind Rødahl.