For en uke siden skrev BT at Norwegian kutter i ruten Bergen — Berlin. Nå forsvinner også fire av Norwegians ni ukentlige London-avganger fra Flesland. I tillegg til de tre morgenavgangene, legges også kveldsavgangen på tirsdager ned fra 28. oktober. Samtidig bytter selskapet flyplass fra Stansted til Gatwick. Dermed kommer SAS og Norwegian til å få tilnærmet like avgangstider, til samme flyplass.

Problematisk

— Det er svært problematisk for næringslivet i området vårt at det ikke lenger vil gå direkte morgenfly fra Bergen til London. For næringslivet er London en viktig destinasjon, sier administrerende direktør Marit Warncke i Bergen Næringsråd til BT.

Også i SAS mener man at Norwegians nye ruteopplegg for høsten og vinteren er uheldig.

— For passasjerene er det en dårlig løsning at de eneste direkteavgangene blir to fly, som går omtrent samtidig til samme flyplass. Dette blir vanskeligere for oss begge, sier distriktssjef i SAS i Bergen, Arnt Haugland.

Lavere etterspørsel

Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian sier at det er flere årsaker til at selskapet bytter flyplass i London og kutter avganger.

— Vi har gjort en totalvurdering, og legger ned flyrutene mellom Rygge og Stansted og mellom Oslo og Gatwick. Årsakene er de svært høye oljeprisene og lavere etterspørsel etter flybilletter i vintersesongen. Samtidig ønsker vi å beholde vår landings- og avgangsrettighet, på Gatwick. Derfor flytter vi bergensflyet over dit, samtidig som vi ikke finner å kunne opprettholde morgenavgangene fra Bergen.

I april 2007 utvidet Norwegian sitt rutetilbud på Bergen - London med morgenavganger på mandager, onsdager og fredager. Da argumenterte selskapet med næringslivets ønsker om å kunne fly fra Bergen til London om morgenen og tilbake til Bergen om kvelden.

Kan komme tilbake?

— Vi har selvsagt forståelse for at flyselskapene må ta noen grep i vanskelige tider. Det er også mulig at fritidsmarkedet går ned om vinteren. Men næringslivets behov er ikke sesongbetont. Å ta bort morgenflyet til London er ikke det næringslivet i Bergen trenger, sier Warncke.

Ellingsen vil ikke utelukke at morgenflyene kommer tilbake. Men hun kan ikke love at det skjer allerede i 2009.

— Vi vurderer hele tiden flyrutene. Også for oss er Bergen - London en viktig rute, og vi har stor tro kveldsavgangen til og fra Flesland.

Arnt Haugland i SAS tror konkurransen som utløses av to parallelle flyavganger vi gi flere billigere flybilletter utover høsten. Dermed svekkes også mulighetene til å tjene penger på Bergen - London for begge selskapene.

Hva synes du om at Bergen isoleres? Si din mening!