På Flesland har Braathens i dag 110 årsverk. Nå har ledelsen meddelt at dette skal kuttes til 19 årsverk når SAS overtar Braathens sin aktivitet på flyplassen.

— Ingenting skulle vel sjokkert oss lenger, men vi er både sjokkert og forbannet. Selv ikke de latterligste beregninger tilsa at det kun er bruk for 19 årsverk der vi i dag bruker 110, sier tillitsvalgt for Braathens-ansatte på Flesland, Bjørn Barstad.

Ras av søksmål

De nærmere 200 Braathens-ansatte på Flesland fikk i går kuttmeldingen.

— Mange orker ikke mer. De føler de blir mobbet ut av arbeidsplassene sine. Sluttpakkene blir sett på som tvang, ikke tilbud. Men mange føler de har kniven på strupen og må takke ja, sier Barstad.

Andre har bestemt seg for å kjempe. Flere hundre Braathens-ansatte forbereder seg nå på arbeidsrettssak. De har sendt fullmakter til Handel og Kontor for å få prøvd sine saker for domstolen.

Søknadsfristen for stillingene, 34 jobber fordelt på fire hele og 30 halve årsverk, er 29.juni. Enkelte stillinger innebærer, ifølge Barstad, noen timer jobb om morgenen, etterfulgt av noen timer fri og så jobb om kvelden igjen.

- Enormt arbeidspress

— Dette blir et helvete for dem som er på jobb, og vanskelig å kombinere med forsørgeransvar. I tillegg blir det et enormt arbeidspress med den effektiviseringen som må til, sier Barstad, som understreker at de har et godt forhold til de SAS-ansatte på Flesland.

Selv med stort sykefravær blant Braathens-personale har trafikken på Flesland gått tilnærmet som normalt.

— Jeg er ikke 100 prosent sikker på fortsettelsen, men jeg håper at ferietrafikken går som den skal. Braathens-ansatte føler ansvar for passasjerene, og det er deres sympati vi har overlevd på, sier Barstad.

Stasjonssjef i SAS på Flesland, Oddmund Sylta, sier at selskapet i en slik prosess også har ressurser i SAS de har forpliktelser for. Han avviser at de nye vaktplanene er uforsvarlige.

— Skiftplanene er selvfølgelig lovlige og satt opp i samarbeid med de tillitsvalgte. Ingen skal på jobb to ganger samme dag, sier Sylta.