Har krevd 216 menneskeliv

216 mennesker har mistet livet i åtte ulykker med de britiske BAe 146-flyene de siste 15 årene. Fem av dem skyldes at flyene kjørte utfor rullebanen ved landing.

I går omkom fire mennesker på Stord etter at et BAe 146-fly forsvant utfor rullebanen. Denne flytypen har vært involvert i flere dødsulykker med liknende forløp:

2003: 80 personer omkommer da et BAe 146-fly kjører utfor rullebanen under landing i Diyarbakir i Tyrkia.

1998 og 2000: To ulykker med samme flytype i Tyrkia. Flyene blir påført store materielle skader når de sklir ut av rullebanen. Ingen menneskeliv går tapt.

1991: 20 personer mister livet når et BAe 146-fly kjører utfor rullebanen under landing i Puerto Williams i Chile.

I tillegg har tre andre ulykker i henholdsvis Sveits, Spania og Kina krevd over hundre menneskeliv.

- Diskuterte bremsene
Statistikken gir ikke noe holdepunkt for å si at disse flyene er vesentlig farligere enn andre fly. Likevel har ansatte i blant annet Aker Kværner Elektro i Stavanger, som har tatt pendlerruten mellom Stavanger og Molde, vært bekymret. Det bekrefter hovedtillitsvalgt Leif Egil Thorsen.

- Sikkerheten på disse flyene har vært tatt opp på allmannamøte på anleggene. Men det har ikke vært en formell sak for tillitsmannsapparatet. Flysikkerhet er noe vi ikke kan noe om, sier klubblederen.

En av arbeiderne som ventet på ulykkesflyet bekreftet dette.

- Bremsesystemet på flyene var et diskusjonstema mens vi satt og ventet, sier han til BT.

- Metallplate falt av
Flere har gitt uttrykk for liknende bekymringer til VG Nett:

- Vi er flere som har følt at flyselskapet flyr på akkord med sikkerheten, sa Terje Hope, som jevnlig flyr med ulykkesselskapet.

Anders Lindseth, som jobber på Ormen Lange, fortalte til VG Nett at han ble svært skremt etter en flytur med ulykkesflyet fra Stord i august.

- Like etter avgang fra Stord så jeg at en metallplate på den ene vingen begynte å vibrere. Så bare falt den av.

Han sa at han varslet besetningen, men fikk bare til svar at det kom til å gå bra.

Fly fra Atlantic Airways har dessuten ved to anledninger i september måtte foreta såkalt sikkerhetslanding på Flesland på grunn av svikt i landingsklaffene.

Dette var ikke det samme flyet som havarerte på Stord i går.

Avviser slurv
Ifølge Færøyenes største avis, Dimmalætting, har ulykkesflyet som havarerte på Stord i går kjørt av rullebanen før. Det skjedde tidlig på 1990-tallet på flyplassen Vagum på Færøyene. Den gangen kom ingen mennesker til skade, skriver aftenposten.no.

Administrerende direktør Magni Arge i Atlantic Airways avviser på det sterkeste at selskapet slurver med sikkerheten. Han viser til at flyene er godkjent av danske luftfartsmyndigheter.

Ulykkesflyet har generell landingstillatelse på Stord lufthamn. Ifølge fagsjef Kjell Klevan i Luftfartstilsynet er det også mulig for større fly enn dette å lande ved flyplassen.

Landingsstripen på Stord er 1200 meter lang. Et fullastet fly av dette typen skal ha minst 1106 meter tilgjengelig bane, opplyser Klevan.

Menneskelig svikt?
Det skal imidlertid kunne stanse på 720 meter. Dermed er det fortsatt igjen 480 meter rullebane på Stord. I tillegg, sier Kleven, trengte enda kortere distanse for å stanse i går, siden det ikke var fullastet.

Fagsjefen mener ut fra dette at det er intet som tyder på at ulykken har noe med rullebanen eller flyplassen å gjøre.

Klevan peker derfor på følgende sannsynlige årsaker til ulykken:

* Flyet hadde for stor fart inn og/eller landet for langt inne på banen.

* Andre typer menneskelig svikt.

* Bremsesvikt eller andre tekniske feil.

Ifølge Sverre Audun Rikstad, som satt i tårnet på flyplassen, landet flyet ikke spesielt langt inne på rullebanen.

Det finnes 158 fly av typen British Aerospace (BAe) 146 i operasjon. Ingen norske flyselskaper flyr med denne flytypen.

- Vi har derfor lite kunnskap om disse flyene, sier fungerende informasjonsdirektør Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet.

Les også:

Siste fra Lokalt

Følg påsketrafikken direkte

Vi følger hjemfarten 1. påskedag.

Dette er Bergen i dag

Golfbanen kunne åpne flere uker før fjorårets sesongstart.

Brann i Gloppen

Hus totalskadet etter brann som skal ha startet i bil.

o Brann på Løvstakken

Brannvesenet har rykket ut til en brann i terrenget på Løvstakken.

Da Kniksen ble skotte

For 50 år siden forlot Kniksen Brann og ble skotte.

Bilder

FOTO: 330-Skvadronen