Til sammen har selskapene pådratt seg forsinkelsesgebyr på 18.340 kroner. Klarer de ikke å levere regnskapene i neste uke, går gebyret pr. selskap opp fra 655 kroner uken til 1310 kroner uken. Stiftelsen, som eier det meste av Ulriksbanen, har heller ikke levert regnskap for verken 1999 eller 2000.

— Regnskapene er ferdige. Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor de ikke er sendt inn. Bortsett fra at vi ikke liker å sende inn regnskapene samtidig som alle andre. Når tallene da legges ut, bruker avisene å kaste seg over dem, sier Thorbjørn Sirseth, daglig leder i Haukelandsbakken Driftsselskap AS, Bergen Cable Car Ulriksbanen & Bergen in a nutshell AS, Ulriksbanen Eiendom AS og De 7 Fjell AS.

Styreformann i alle disse selskapene er Jostein Gjesdal i Oster Pukk og Sand. Han har ingen eierinteresser i selskapene, og er for tiden på ferie. Han henviser alle spørsmål om Ulriksbanen til Thorbjørn Sirseth, som er styremedlem og daglig leder i selskapene.

Driften av bane og kafé ligger i Haukelandsbakken Driftsselskap AS - som tidligere het Haukelandsbakken AS og før det Ulriksbanen AS. Regnskapene frem til 1999 viser små overskudd eller minus. Ifølge Thorbjørn Sirseth skal Haukelandsbakken Driftsselskap AS avvikles. Driften skal i stedet flyttes til Bergen Cable Car Ulriksbanen & Bergen in a nutshell AS. Begge disse selskapene er kontrollert av Sirseth selv. På spørsmål om hvorfor de har mange selskaper, og så mange navn, svarer han at de ville sikre seg rettighetene til begrepene «Bergen cable car» og «Bergen in a nutshell».

Det nye driftsselskapet er 100 prosent eid av Ulriksbanen Eiendom. Stiftelsen Ulriken er en næringsdrivende stiftelse, som både har regnskaps- og revisjonsplikt. Til tross for flere purringer har Fylkesmannen i Hordaland ennå ikke mottatt regnskapet for 1999.