Torsdag undertegnet Kystverket en avtale om heving av U-864 med det nederlandske firmaet Mammoet, men de som vil ha kvikksølvubåten bort må likevel vente.

Kurt Oddekalv i Miljøvernforbundet mener at dette betyr at Kystverket egentlig ønsker å heve u-båten. Han har selv vært i Nederland og snakket med firmaet som Kystverket har skrevet kontrakt med.

_Debatt:

Uroen på Fedje må tas på alvor_

— Etter å ha gått nøye gjennom saken er jeg sikker på at Kystverket har blitt presset til å konkludere med at båten skulle tildekkes, slik det kom frem i forrige uke, sier Oddekalv.

Siste steg

Den vurderingen blir ikke støttet i Kystverket.

— Det er riktig at vi har undertegnet en slik avtale, men den avtalen vil kun være gyldig dersom det politisk blir besluttet å heve ubåten, sier prosjektleder for U-864, Hans Petter Mortensholm.

Han understreker at kontrakten med Mammoet er siste steg i Kystverkets utredning av hevingsalternativet.

— Vi valgte å legge ut et anbud på heving for å sikre oss at de beste metodene for heving kom frem. De forskjellige metodene er en del av selskapenes forretningshemmeligheter, og uten anbud så ville vi ikke vært sikre på at vi fikk dette utredet på best mulig måte, sier Mortensholm.

Han sier at de rent formelt er kommet lenger med hevingsalternativet enn med tildekkingsalternativet. Årsaken er at en eventuell tildekking må lyses ut på anbud.

— Men vi har alle anbudspapirene klare etter forrige runde, og er det tildekking som velges, vil vi være god forberedt også på det, sier prosjektlederen.

Først i 2010

Han understreker at det uansett ikke vil være tale om å starte noen operasjon til sommeren. På grunn av værforhold, vil en eventuell heving bli gjort sommerstid.

— Når det gjelder hevingsalternativet, kan en starte forberedelsene sommeren 2009, blant annet med testing av utstyr og tilrettelegging. Først i 2010 kan selve operasjonen starte, sier han.

Mortensholm understreker også at de er avhengig av det er kapasitet.

— Det gjelder også for tildekking. I beste fall kan en starte en slik operasjon i slutten av neste år.

Men før den tid skal saken til politisk behandling.

Fiskeri og kystminister Helga Pedersen (Ap) har nå saken på sitt bord. Statsråden skal onsdag neste uke til Fedje. Der skal hun både besøke trafikkstasjonen og oljeverndepotet, men det er åpenbart at Fedje-folket er aller mest opptatt av å diskutere fremtiden til ubåtvraket.

Oddekalv tolket kontraktsskrivingen som et uttrykk for at Kystverket fortsetter en kamp for heving av u-båten på Fedje.

— Jeg synes det er fantastisk. For en gang skyld har vi fått et Kystverk som vil gjøre noe for miljøet, sier Oddekalv.

KYSTVERKET