For snart to uker siden falt en dumper ned i elven etter at den kjørte av veien på Filefjell. 20-åringen som førte dumperen, døde senere av skadene han pådro seg i ulykken.

Samme dag stanset Statens vegvesen alt arbeid på anlegget på E16 mellom Smedalsosen og Borlaug.

Tre alvorlige ulykker

— Vi har sett det siste året at det har vært tre alvorlige ulykker på anlegget og har derfor hatt et møte med kontraktspart, som er Mesta, sa prosjektsjef Kjartan Hove i Statens vegvesen Vest da til bt.no.

I januar ble en arbeider klemskadet etter uhell i en tunnel i Lærdal, og i august fikk en 18-åring 800 kilo med tremateriale over seg.

Vegvesenet ønsket å få bekreftet at HMS-systemene fungerer i praksis, men Hove var ikke fornøyd med det som ble fremlagt av dokumentasjon i møtet. Blant annet var han ikke fornøyd med hvordan det ble vist at arbeidstagerne var klar over og involvert i vurderingen av risikoen arbeidet på anlegget medførte.

Nå er systemene forbedret, og Statens vegvesen ga fredag klarsignal om at Mesta Entreprenør kunne starte opp igjen arbeidet.

Har fått dokumentasjon

— Vi påpekte konkrete mangler ved HMS-systemet, og entreprenøren har nå levert dokumentasjon på at systemet er revidert og oppdatert. Entreprenøren har også dokumentert at HMS-systemet blir brukt i det daglige arbeidet, sier Hove i en pressemelding.

- Hvilke endringer er gjort?

— De har gått gjennom alle sine kontrollrutiner og oppfølgingsrutiner. Entreprenøren og underentreprenøren har presentert det samlet, og systemet ser for oss ut til å skulle fungere, sier Hove til bt.no.

For å være helt sikker vil Statens vegvesen følge opp i løpet av et par uker.

— Vi vil møte opp og spørre folk ute om de har fått den informasjonen de skal ha.

Stansen, som varte en uke, skal ikke ha hatt noe å si for fremdriften av arbeidet på veistrekningen mellom Borlaug og Smedalsosen i Lærdal kommune. Her skal det blant annet bli en ny trase for cirka 10 km av E16 og ny tunnel.