«Utomhusbibeln» er informasjon til annonsører om hvordan de kan fenge kundenes interesse. Informasjonen er formet som ti bud, der Clear Channel forteller hva som virker. Fokus på sex, barn og dyr er hovedpunkter i noen bud. Da Bergens Tidende søkte på nettsidene i går ettermiddag, var referansen til de ti budene fjernet.

— At reklame ofte spiller på sex er et ubestridt faktum, men ikke noe Clear Channel ønsker eller vil bidra til, sier adm.dir. Maria Skoglund i Clear Channel Sverige i en e-post til Bergens Tidende.

— Faktisk har Clear Channel Sverige flere ganger den siste tiden stoppet sexistiske budskap og bilder som våre kunder ønsket å sette opp på våre annonsesteder, sier Skoglund.

Hun sier at de på sin nettside burde vært tydeligere på at informasjonen i «utomhusbibeln» er statistiske fakta fra kampanjer, og ikke en anbefaling av hva reklamen skal inneholde.

— Mitt budskap til innbyggerne i Bergen er at Clear Channel og jeg selv deler deres syn på sexistisk reklame, og deltar aktivt for å drive utviklingen i riktig retning, sier Skoglund.