I 2005 sa nemlig daværende byutviklingsbyråd Lisbeth Iversen det samme:

— Om et par år. Vi vil ha mest mulig klart før storinnrykket i nye boliger kommer. Derfor har vi også fremskyndet utbedringen av denne delen av Michael Krohns gate. Der starter vi nå, sa Iversen til BT den gangen.

Også i november i fjor sa hun at hun håpet broen kunne stå klar om knappe to år.

Nå er utbyggingsavtalen mellom Bergen kommune og BOB klar, og der står det at Bergen kommune skal være byggherre for blant annet Markusplassen og gangbroen over Damsgårdssundet.

Frist for ferdigstillelse er satt til 30. juni 2016.

Anbud gjenstår

— Det har vært en lang historie som nå endelig har landet. To ting måtte på plass, avklaring om tomten, der kommunen vant rettssaken og en utbyggingsavtale med de ulike partene. Den siste kom vi i land med i dag, sier Filip Rygg, byråd for byutvikling, klima og miljø.

Nå er en prosjektleder som begynner 1. november ansatt og broen er prosjektert.

— Med den fremdriften er vi ferdige lenge før 2016. Vi har ikke fått inn anbud ennå, men det økonomiske, det juridiske og prosjektleder er på plass, sier Rygg.

Anslått byggetid for broen, som skal knytte de nye boligkompleksene på Damsgård nærmere byen, er på 12 måneder.

— Nå skal vi ha ut anbud, og etter to år bør broen være ferdig. Men det er igjen et et estimat. Før vi har fått anbud, må jeg ta forbehold om at alt løser seg. Men de praktiske tingene er rydde på plass, sier byråden.

Allerede høsten 2005 ble det avholdt en arkitektkonkurranse om gang- og sykkelbro over Damsgårdssundet, mellom Marineholmen og Damsgård.

Beboerne har lenge vært oppgitt over at det har tatt så lang tid å få broen på plass.

— Vi var de siste som kjøpte leilighet i Piren 1 i desember i fjor. Prospektet skapte et inntrykk av at leiligheten var sentrumsnær og at gangbroen omtrent var påbegynt. Nå ser vi at ting tar veldig lang tid, sa Andreja Ostojic, nestleder i Piren 1 Sameie til BT i november i fjor.

- Jeg er utålmodig

I prospektet til boligene kunne man lese dette:

«Stå opp og spaser over broen til alt hva Bergen sentrum har å by på. Med den nye gangbroen over Damsgårdssundet til Møhlenpris blir det kort vei til sentrum.»

- Hva synes du om at det har tatt så lang tid å få broen på plass?

— Jeg, som de fleste andre, er ganske utålmodig. Og det er det grunn til å være. Det er bare å erkjenne at det ikke er alt man styrer av prosesser, sier Rygg.

- Hvorfor står det i utbyggingsavtalen at alt skal være klart innen 2016?

— Vi må ha en avtale på fremdrift når vi inngår utbyggingsavtaler. Det handler blant annet om utbetaling av penger. Broen er bare en av mange ting, som Markusplassen og gaten.

- Du regner dermed med at broen blir ferdig før 2016?

— Vi har ingen informasjon som tyder på noe annet. Vi må forholde oss til anbudene, og hvis de skulle sprekke, må vi ta en gjennomgang på det. Men jeg har en god følelse.

Samtidig som Bybanen?

Venstres Julie Andersland vet ikke helt om hun tør å tro på at broen kan stå ferdig om to år.

— Problemet er at den har vært utsatt så mange ganger allerede. Det at det nå legges opp til at vi kan forvente ferdigstillelse først i 2016, synes jeg er uheldig. Hvis det er sånn at broen kan realiseres innen to år, slik vi virkelig håper, hadde det vært fint om byråden kunne presisert det i utbyggingsavtalen, sier hun.

Hun viser til at 2016 er samme år som man forventer at Bybanen til Flesland skal stå ferdig.

— Vi nærmer oss det tragikomiske. Saken har tatt latterlig lang tid. Det må kunne gå raskere å bygge en enkelt gangbro enn en hel bybanetrasé, sier hun.

Andersland understreker at broen vil være viktig for byutviklingen i området.

— Mange har kjøpt bolig i området i den tro at gangbroen var nært forestående. Broen vil gjøre området veldig attraktivt. Da er det veldig uheldig at det tar så lang tid å få den realisert, sier hun.