Snart halvannen uke etter raset ved Stanghelletunnelen, øyner Statens vegvesen nå håp om å kunne åpne hovedåren mellom øst og vest over helgen.

Både sprengstoff og helikopter har vært i bruk for å få fjernet rasfarlige masser fra fjellsiden.

— Arbeidet med å fjerne de store steinblokkene er ferdig, og fjellklatrerne som har jobbet på spreng i fjellsiden er byttet ut. De var slitne etter mange dager med intensivt arbeid, sier Ingebjørg Midthun, prosjektleder i Statens vegvesen.

Bolter og nett

Fredag er en mobilkran på plass ved rasstedet. Fra kranen fortsetter renskingen av fjellveggen. I fester mannskapene bolter i fjellet for å forebgygge nye ras.

— Det skal også på plass to sikringsnett, ett i rasområdet og ett ved tunnelåpningen, forklarer Midthun.

Betongportalen over tunnelåpningen er nemlig ødelagt, og må byttes ut.

— Det er et stort arbeid som må ut på anbud. Nettet er et midlertidig tiltak for å få åpnet veien, sier prosjektlederen.

Gjennom helgen vil det foregå arbeid både dag og natt for å få alt klart til mandag.

— På dagtid jobber vi videre med å sikre fjellsiden. På natten skal det fjernes en del masser som ligger nede i veien, i tillegg til at den ødelagte tunnelportalen må fjernes, forklarer Midthun.

Stor jobb

Arbeidet med å få åpnet europaveien har vært svært omfattende.

— Det har vært mye folk i sving, som har jobbet hardt og mye. Renselaget med fjellklatrere består av fem personer, de har jobbet 11-12 timers dager siden torsdag i forrige uke. Nå er de erstattet med et nytt lag på fem personer. To personer fra Statens vegvesen har vært på plassen stort sett hele veien, og Jernbaneverket har hatt to vakter der. I tillegg kommer de som skal kjøre vekk masser nå i helgen, sier MIdthun.

Hun håper å kunne ha et nærmere tidspunkt for åpningen av veien klart søndag ettermiddag.

— Det blir godt å kunne komme med noen gode nyheter. Denne stengingen har jo skapt en del problemer, sier prosjektlederen.