I flyvraket hvor Kjartan Andvik (33) og Trym Gram-Knutsen (48) ble funnet, fant etterforskerne en Ipad.

Det bekrefter undersøkelseslederTormod Veiby i Norsk luftsportforbund, som har undersøkt flyet etter ulykken.

Mange flyvere benytter seg av flynavigasjonsprogramvare på Ipad når de flyr. Slike applikasjoner viser hindringer i terrenget, angir hvor det er kontrollert luftrom, og kan også spore bevegelsene til flyet.

— Vi håper dette kan gi noen svar. Det er ingen som forstår hvordan dette kunne skje, sier de pårørendes talsmann, Jan Fredrik Fleischer Tønjum.

- Prøver alt

Ipad-en er godt knust, og har dessuten blitt liggende under vann i cockpiten etter krasjen.

Det kan ta måneder før vi har noe resultat, om vi i det hele tatt får noe

Havariundersøkelsesgruppen har likevel kontaktet Apple, som produserer Ipad, for å be om bistand til å hente ut eventuelle data av interesse.

— Vi prøver alt. Men jeg vil ikke si at vi har realistiske forhåpninger til at vi skal finne noe, sier Veiby.

Undersøkelsesgruppen er også i kontakt med leverandører av flynavigasjonsapplikasjoner.

Magert håp om svar

Minnet på Ipad-er er flash-basert i motsetning til konvensjonelle harddisker, hvor informasjon lagres på roterende disker.

— Det er mange faktorer som skal stemme for at man skal klare å hente ut informasjon, sier en representant for selskapet Reconsult, som jobber med å gjenopprette data.Undersøkelsesgruppen antar at det har vært installert flynavigasjonsprogramvare på iPad-en. Men for at det i det hele tatt skal være mulig å hente informasjon som kan kaste lys over ulykken, må den ha vært slått på mens Andvik og Gram-Knutsen var i luften.

Dessuten må flynavigasjonsapplikasjonen ha vært slått på, og lagring av data fra flyturen aktivert.

Registrerer bevegelsene

Rune Soldal har undervist i bruk av Ipad ved Voss Flyklubb, og sier bruken av flynavigasjonsapplikasjoner er utbredt blant piloter.

— Det er et svært nyttig verktøy, både for å planlegge ruten og se hvor man har flydd i ettertid, sier han.

Applikasjonene registrerer fart, høyde og retning, og er svært pålitelige, ifølge Soldal, som understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.

— Noen kan også registrere data som man kan overføre til Google Earth, for å gjenskape flyturen i ettertid der.

Sendte SMS 15.30 mandag

Politiet og havariundersøkelsesgruppen er fortsatt langt fra å finne en forklaring på hva som skjedde da mikroflyet med Kjartan Andvik (33) og Trym Gram-Knutsen (48) styrtet i Volavatnet på Voss for en uke siden.

— Vi har gjort enkelte tekniske undersøkelser i helgen, men dette er ikke arbeid som er gjort på en uke. Det kan ta måneder før vi har noe resultat, om vi i det hele tatt får noe, sier lensmann Ivar Hellene ved Voss lensmannskontor.

Politiet har blant annet hentet ut teledata fra de omkomnes mobiltelefoner.

— En av de omkomne sendte en tekstmelding klokken 15.30 mandag. Det er den siste aktiviteten vi har registrert, sier Hellene.

I området hvor flyet ble funnet, er det ikke mobildekning.

400 fly - ingen feil

Fabrikken i Italia har produsert over 400 fly av typen Savage Classic, som krasjet i isen på Volavatnet.

— Jeg snakket med produsenten for noen dager siden, og de har aldri registrert noen ulykker som følge av teknisk feil med denne flytypen, sier importør Kjetil Andreas Holteberg i Savage Aircraft Scandinavia AS.

Flyet som styrtet i isen beskrives som ekstremt sterkt og lettflydd. Det er et typisk bush-fly, mye brukt i vanskelige områder som Alaska og Afrika.

- De tok ingen sjanser

— De trenger ekstremt korte strekninger for å lette og lande. En erfaren pilot greier seg med 60 - 70 meter. De tåler mye og er lette å manøvrere.

Ulykken på Volavatnet skjedde i strålende solskinn med flau vind over det snødekte landskapet. Da havariundersøkelsesgruppen undersøkte vraket onsdag, fant de ingen tekniske feil ved flyet.

— Flyet er bygget for å fly i slikt terreng som de var i. Det er en saktegående og god flytype. Jeg kan ikke se at de har utsatt seg selv for noen fare eller tatt noen sjanser ved å fly her, sier Holteberg, som selv har flydd flytypen ved flere anledninger.