Hemmeligholdet er strengt rundt planene for Hanøytangen. Orienteringen til Askøy-politikerne ble trykket på rødt papir, noe som betyr at saken er unntatt offentlighet.

Styreleder for Hanøytangen AS, Magnus Stangeland, sier til Bergens Tidende at det er snakk om en rekke bedrifter som driver oljerelatert virksomhet.

En av disse er Framo Engineering. Datterbedriften til Frank Mohn leter etter en egnet plass for nye monteringshaller. Her skal det monteres pumpesystemer for havbunnen, et arbeid som er svært plasskrevende.

Økonomidirektør Thorbjørn Vågenes bekrefter overfor BT at Hanøytangen er ett av flere alternativ. Selskapet ser blant annet på muligheten for å plassere hallene i industriområdet på Vetås i Lindås.

Vågenes understreker at ingenting er avgjort.

— Vi er en veldig tidlig fase av denne etableringen, sier han.

- Interessen tar seg opp

Interessen for Hanøytangen på vestsiden av Askøy har tatt seg voldsomt opp etter at Askøybrua ble bompengefri, sier Stangeland.

— Bedriftene har oppdaget at Hanøytangen ligger ganske sentralt. Her er det dypvannskai og utvidelsesmuligheter. Vi er i samtale med mange industribedrifter som er interessert i å samle seg i en industripark.

På lengre sikt - i løpet av 15-20 år - er det også aktuelt å flytte ut deler av Bergen Yards, tidligere BMV på Laksevåg.

— Vi blir på Laksevåg så lenge vi får lov og så lenge naboene aksepterer virksomheten. Men det er litt komplisert å drive et verft så tett på sentrum, sier Stangeland.

1000 arbeidsplasser

Stangelands vyer kan bety opptil 1000 nye jobber på Hanøytangen. Det er i hvert fall inntrykket som politikerne har fått.

Løftene om industriutvikling kom også da Askøy kommune for seks år siden solgte alle aksjene i Hanøytangen AS for 25 millioner kroner.

Kjøpergruppen, som blant annet besto av Magnus Stangeland og NCCs Terje Skjelbreid, anslo den gang 1000 arbeidsplasser på Hanøytangen innen 2006.

Stangeland svarer slik på spørsmål om hvor mange arbeidsplasser det er blitt:

— Til sammen snakker vi om flere hundre, sier han.

De to største aktørene er selskapet Norscrap West, som gjør gamle bilvrak om til eksportklart stål, og Selmer Skanska som støper betongelementer til tunnelen i Bjørvika i Oslo.

Les mer i BT i dag: Seilforening blir stengt inne av utvidelsen

(Bergens Tidendes papirutgave 11. mars 2007, side 10)

Silje Katrine Robinson (arkiv)