Julie Vik (6) er multihandikappet, men får ikke lenger følge av støttepedagogen til fysioterapi.

— Jeg synes det er horribelt at kommunen forventer at foreldre skal ta seg fri fra jobb for å følge barna, når de allerede har ressurs som er med dem hele tiden, sier mor Lisbeth Vik.

Flere handikappede barn rammes av kommunens innstramming av støttepedagogenes oppgaver. I januar skrev BT om Mali Høvig Ruus (3) som er multihandikappet, og ikke lenger får følge av støttepedagogen til svømmetrening.

Trener med andre barn

Etterspørselen etter støttepedagoger har økt sterkt de siste årene, og kommunen strammer derfor inn arbeidsoppgavene deres. Fra 1. januar får de ikke lenger lov til å følge barna til aktiviteter som foregår utenfor barnehagen.

Lisbeth Vik er fortvilet. Datteren Julie (6) har den svært sjeldne sykdommen Trimosy 17, som skyldes en kromosomfeil. Hun er rullestolbruker og kan verken sitte, krabbe eller gå.

Siden hun var to år har hun gått til barnespesialistene hos Bergen Barnefysioterapi flere ganger i uken.

— Treningen er veldig viktig for Julie. Hun har store lungeproblemer, og fysisk aktivitet er viktig for å motvirke lungebetennelse. I tillegg har hun hatt to hofteoperasjoner, og står i fare for å utvikle skjev rygg, sier Vik.

Ordfører på besøk

I et lyst grupperom på Bergen Barnefysioterapi er fem barn snart ferdig med gruppetreningen. Barna er utslitte etter tre timer med fysisk aktivitet. Økten avsluttes med sang og latter.

I dag er også ordfører i Bergen, Trude Drevland, invitert for å lære mer om aktivitetene på Bergen Barnefysioterapi.

— Det er utrolig viktig for meg å være her og se dette. Jeg har lært mye som jeg må ta med meg tilbake til Rådhuset, sier hun.

Ved hjelp av skinner på beina og støtte fra mor, klarer Julie å stå oppreist foran speilet. Hun smiler sjenert når Drevland setter seg ned på gulvet for å snakke med henne.

Følger retningslinjer fra kommunen

Ifølge Bergen kommune er en støttepedagog tildelt barnehagens grunnbemanning, ikke barnet. Praksisen varierer fra barnehage til barnehage, og noen lar fremdeles støttepedagogene få følge barnet til aktiviteter som fysioterapi.

— Støttepedagogen er i barnehagen for å følge opp Julie. Hvis hun er syk skal støttepedagogen reise til en annen barnehage for å følge opp et annet barn. Dette viser at i praksis er støttepedagogen Julies ressurs, jeg kan ikke forstå hvorfor hun da ikke skal få følge henne, sier Vik.

Hun understreker at treningen hos fysioterapeuten også er viktig for støttepedagogen.

— Hvis de ikke får være med på treningen, går de glipp av nødvendig veiledning og opplæring som de trenger for å kunne fortsette aktivitetene i barnehagen, sier hun.

Strengere prioriteringer

Leder av PPT i Åsane, Vidar Ottesen, har forståelse for at foreldrene er frustrerte, men påpeker at de må forholde seg til retningslinjene fra kommunen. Han er enig med Vik i at det kan være viktig for støttepedagogen å være med til fysioterapi som en del av opplæringen.

— Dersom det har en innvirkning på tilbudet barnet får, vil vi sammen med barnehagen vurdere om det er nødvendig. Det kan være aktuelt for støttepedagogen å være med i en periode, men da er det opplæringen som er fokuset, ikke at barnet skal delta på aktiviteter utenfor barnehagen, sier han.

Ottesen forteller at det bare er barnehagebarn som rammes av innstrammingen. Det er et resultat av at langt flere barn trenger støttepedagog i Åsane bydel enn for noen år tilbake.

— Vi prøver å strekke oss så langt vi kan, og har et ønske om å hjelpe, men vi må bli strengere på hvordan ressursene brukes, sier han.

Vil følge med på saken

— Dette kan ikke være opp til hver enkelt barnehage, sier Stig Hammersland (Ap), leder for oppvekstkomiteen.

Da BT skrev at Mali Høvig Ruus (3) ikke lenger kan følges av støttepedagogen for å gå på svømming, reagerte Stig Hammersland (Ap). Mandag fikk komitélederen for Oppvekstkomitéen svar av byråd Liv Røssland. Hun skriver at «Barnehagen og fagsenterleder må sammen vurdere om det er hensiktsmessig å delta med barnet på aktiviteter utenfor barnehagen».

— Når vi vet at dette gjelder mange må vi løfte denne saken opp. Det kan ikke være barnehagen selv som skal avgjøre dette spørsmålet, sier Hammersland.

Røssland påpeker i sitt svar om Malis situasjon at støttepedagogen er en styrking av grunnbemanningen i barnehagen som tildeles barnehagen, ikke et enkeltvedtak knyttet mot det enkelte barnet. Målet er at støttepedagogen skal hjelpe barnet med nedsatt funksjonsevne til å inkluderes i barnegruppen.

«Det er et høyt antall søknader om styrking av grunnbemanning, og ressursene må fordeles på mange barn», skriver Røssland.

Hammersland kommer til å følge saken nøye.

— Hvis det ikke kommer noen løsning på dette, så vil jeg komme med et muntlig spørsmål om denne saken i neste bystyre den 19. februar, sier Hammersland.