— Jeg skjønte ingenting, jeg ble så overrasket at jeg knapt trodde det var sant. De ville fly meg til California for å hjelpe dem med noen bilder. Alt gikk så fort.

Kort tid etter satt 27-åringen på hovedkontoret for å utvikle konseptbilder til storsatsingen Google Glass — som er en brille som skal kunne vise viktige data på innsiden av glasset, litt som en datamaskin rett foran øynene.

Siden har Johansson hatt oppdrag for både Ikea og Microsoft. Bildene til den svenske fotoartisten Erik Johansson vekker oppsikt.

— Bildene er så bra at det svir i øyene mine, skriver en fan på nettet.

Miksing og triksing

Det hele begynt med tegneblokken hjemme på gården i Sverige, inspirert av bestemoren, som var kunstmaler. Da han fikk sitt første digitalkamera da han var 15 år, åpnet en ny verden seg.

Johansson, som alltid har vært fascinert av surrealismen til maleren Salvador Dalí, startet med å lage morsomme, manipulerte bilder av venner og familie som tenåring.

Da nytt kamera ble innkjøpt i 2007, begynte han å eksperimentere med digital retusjering og bildemanipulasjon.

— Da jeg var liten, likte jeg veldig godt å tegne, og ble vant til å utfordre alt som begrenser fantasien vår. Da jeg begynte å fotografere, oppdaget jeg fort at jeg hadde lyst å ta med meg den kreative friheten videre.

End of line, 2012
Wet dreams on open waters, 2008
Melting point, 2009

Flere fotografier kan smeltes sammen ved hjelp av programmer som Photoshop, og datamaskinen ga nesten ubegrensede muligheter til å skape helt nye uttrykk.

Fotomontasje sammen med digital retusjering gjør at illustrasjonene ser fotografisk ekte ut. Hvert enkelt fotografi kan ta ukevis å lage og måneder og planlegge. Det mest tidkrevende er å finne de riktige stedene der fotografiene skal tas.

Hundrevis av lag

— Ett enkelt bilde kan bestå av flere hundre komponenter og lag. Jeg kan ta en himmel, legge den på et landskap, og legge på trær, objekter og lys. Fotograferingen går veldig raskt. Det er innsamlingen av det rette materialet som tar tid, sier han.

Oppdragene har økt jevnt og trutt. Selv sier artisten at han ikke blir rik, men tjener så han klarer seg bra. Leiligheten rommer flere utskrevne blokker med ideer. Ideene plukkes fra hverandre, og settes sammen til en ny idé.

— Jeg vil at noe skal skje i bildene mine. Budskapet er ikke så viktig, men bildet må ha en hendelse som tiltrekker oppmerksomheten. Gjerne noe du står igjen og tenker «wow» og smiler av.

- Manipulasjon er uproblematisk

Fotograf Jens Haugen underviser i kreativ fotografering på Norges Kreative Fagskole, og regnes som en av Norges fremste eksperter på bildemanipulasjon.

— Erik Johansson har et tydelig surrealistisk preg på bildene sine. Han blander humor med sterke visuelle effekter, og resultatet er gøy å se på. Bildene utfordrer øyet, sier Haugen.

Haugen, som har hatt en rekke reklameoppdrag for norske og internasjonale kunder, sier den yngre garde fotografer raskt tar til seg digitale muligheter.

— Photoshop er også definitivt et krevende håndverk, det er et nymotens mørkerom. Denne formen for fotokunst er veldig populært om dagen, mye fordi digitalkamera og PC-en har gjort det mye lettere for folk flest å trikse med bildene sine, sier han.

Den anerkjente fotografen mener grenselandet mellom kunst og fotografi er flytende, og at bildemanipulasjon er uproblematisk så lenge premissene er klare.

— Det er forskjell på kunst og fotojournalistikk. For mediene er etikken klinkende klar. Der er det greit å forsterke farger og kontraster, ellers er det svært viktig at man ikke tukler med virkeligheten, sier Haugen.

Vertical turn, 2009
Nightmare perspective, 2010
A painting too real, 2008
Self-actualization, 2011
Stryktålig, 2008