— Jeg kan ikke på noen måte erstatte dronningen, men jeg gleder meg likevel, humrer en påskeferierende fylkesordfører.

Åpningen finner sted fredag 21. juni, på en dag nær nøyaktig tre år etter at første byggetrinn ble åpnet med stor festivitas. Dronning Sonja var ærespassasjer mellom Nesttun og Byparken. Selve åpningsseremonien fant sted på Festplassen. Tusenvis av mennesker var møtt frem langs ruten.

— Fullt så pompøst blir det rimeligvis ikke når åpningen av andre byggetrinn finner sted, sier prosjektleder Sølvi M. Myrseth i Bybanen Utbygging.

Åpning på Nesttun

Detaljene i åpningsprogrammet er ennå ikke klare, men hovedtrekkene er spikret. Selve snorklippingen vil finne sted i gågaten på Nesttun, før den første bybanevognen ruller av sted mot Lagunen på den første offisielle avgangen. Det vil også bli kulturelle innslag i tiliknytning til åpningsseremonien.

SNART TIL LAGUNEN: Fra og med 22. juni kan bergensere ta Bybanen helt til Lagunen.
ODD E. NERBØ

— Sentrumsforeningen på Nesttun legger opp til å lage folkefest rundt åpniingen, og jeg vet at Lagunen arbeider med et tilsvarende arrangement, sier Sølvi M. Myrseth.

Når den første bybanevognen ankommer med de inviterte gjestene, blir det bespisning for disse ved Nordahl Grieg videregående skole.

Gratisturer

Dagen etter begynner Bybanen å gå i ordinær trafikk mellom Byparken og Lagunen, men allerede åpningsdagen får publikum anledning til å prøvereise den nye strekningen.

— Vi inviterer til gratisturer mellom Nesttun og Lagunen, og regner med at mange vil benytte seg av dette tiilbudet, sier Sølvi M. Myrseth.

Det blir altså fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) som får æren av å foreta den offisielle åpningen av andre byggetrinn.

Jeg kan ikke erstatte dronningen

Tom-Christer Nilsen, fylkesordfører

— Det blir utvilsomt en stor dag. Det betyr mye at vi nå kan innvie nok en etappe på det som er i ferd med å bli ryggraden i fremtidens kollektivsystem i Bergen. Den nye banedelen binder Fana sammen med det eksisterende banenettet, sier Nilsen.

Sammen med byggingen av Amalie Skram videregående skole, er fullførelsen av andre byggetrinn av Bybanen det største prosjektet Hordaland fylkeskommune for tiden har ansvaret for.

Fem stoppesteder

Det var nedlagte Fana bydelsstyre som fastsatte navnene på stoppestedene mellom Nesttun og Lagunen. De er fra Nesttun: Nesttun Sentrum (med undertittel Fana kulturhus), Skjoldskiftet, Mårdalen, Skjold og Lagunen. Strekningen er på 3,6 kilometer, og har to tunneler, Nesttunhaugtunnelen og Skjoldtunnelen.

Bybanen vil bruke syv minutter fra Nesttun til Lagunen. Samlet reisetid fra Byparken blir ca. 31 minutter. Underveis er det 18 holdeplasser.

— Når Bybanen nå blir ført enda et skritt videre, betyr det en ytterligere forbedring av luftkvaliteten i Bergen. Dette er uten tvil en merkedag, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen.

Strekningen mellom Nesttun og Lagunen var kostnadsberegnet til drøye 1,4 milliarder kroner. Det viser seg at byggetrinnet blir mellom 150 og 200 millioner kroner billigere.

Pengene vil bli brukt i den videre utbyggingen av Bybanen.

Når bybanestrekningen til Lagunen åpner, vil i alt atten bybanesett veksle på å frakte passasjerene.