28 av 67 bystyremedlemmer kjørte bil til sentrum i går, viser BTs rundspørring i forbindelse med gårsdagens bystyremøte. Det samme gjorde byråd Gunnar Bakke, samt en rekke av kommunens toppbyråkrater.

Tirsdag gikk byråd og kommune ut og oppfordret byens befolkning om å la bilen stå. I går morges våknet bergenserne til oppfordringen «Kan du la bilen stå?» gjennom en annonse på forsiden av BT. «Det er høy luftforurensning i Bergen», minnet kommunen oss om.

Kjørte helt inn

Men oppfordringen gjaldt åpenbart ikke alle. Da BT tok en runde på parkeringsplassene ved rådhuset, fant vi bilene til 15 kommunetopper, kommunaldirektører, etatsjefer og andre ledere høyt i hierarkiet.

Blant dem Finn Strand, kommunaldirektøren for helse. Magne Ervik, kommunaldirektør for sosial, bolig og områdesatsing, brukte også bilen i går

Også Tor Corneliussen, kommunaldirektør for staben i byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling og byggesakssjef Petter Wiberg hadde parkert bilene sine ved rådhuset i går formiddag. En kjørte el-bil, passende nok var det kommunaldirektør for byrådsavdeling for byutvikling, klima og miljø, Ann Iren Fagerbakke.

En rundspørring blant bystyrerepresentantene viser at flertallet brukte beina eller kollektivtransport til møtet. Likevel var det 28 av 67 som innrømmet å ha brukt bil. Blant byrådene var det bare én som kjørte bil — byråd for kultur og næring, Gunnar Bakke (Frp).

Blant byrådenes politiske rådgivere var det to av åtte som kjørte bil.

Få lot bilen stå

Det er nok en fattig trøst at bergensere flest heller ikke brydde seg om oppfordringen om å la bilen stå. Flere biler kjørte gjennom bomringen i morgenrushet i går enn på onsdag i forrige uke, viser tall fra Bergen bro- og tunnelselskap.

Resultatet viste riktignok en ørliten trafikknedgang på under én prosent, eller fattige 768 biler, fra tirsdag til onsdag denne uken. Mens det passerte 80.618 biler tirsdag mellom klokken 06 og 09, var tallet nede i 79.850 på onsdag i samme tidsrom.

Slik svarte de

Her er hele listen over svar vi fikk fra politikere og byråkrater i Bergen kommune i går:

Spørsmål:

Hvordan kom du deg til sentrum i dag?

Hvorfor valgte du den transportløsningen?

OBS: Fordi også enkelte vararepresentanter har svart, stemmer ikke det totale antallet svar helt med partienes antall representanter i bystyret.

Høyre (12 av 22 kjørte bil)

Lise Strømmen: Jeg tok bussen imorges. Den tar jeg alltid.

Robert Monsen: Jeg kjørte bilen, men det var jeg nødt til. Jeg kom fra jobb i Øygarden

Asle Wingsternes : De to siste dagene har jeg tatt Bybanen. Det er på grunn av den dårlige luften

Therese Hjortland: Jeg kjørte til sentrum. Jeg hadde med meg ungen min som jeg måtte viderelevere.

Charlotte Spurkeland: Jeg bor i sentrum, så jeg gikk. Jeg går alltid.

Norvald Visnes: Jeg kjørte. Jeg hadde såpass mange ærender i forskjellige bydeler på veien at det var mest hensiktsmessig.

Peter Christian Frølich : Jeg gikk hit. Jeg bor i nærheten.

Atle Fasteland : Jeg kjørte. Hadde møter på Rothaugen skole, Laksevpg vgs, så Rothaugen igjen før jeg skulle til Nygård skole og deretter bystyret. Jeg tror folk, inkludert meg selv, ikke nødvendigvis ønsker å kjøre, men agenda for dagen fører til at annet er vanskelig.

Kjersti Irgens: Jeg kjørte bil, samkjøring med øvrig familie, på grunn av sykdom.

Ragnhild Stolt-Nielsen: Jeg reiste kollektivt. Fordi det er anbefalt å la bilen stå og fordi det var hensiktsmessig.

Petter Nilsen: Buss. Har ikke lappen. Har et bybanestopp som nærmeste nabo, så har heller ikke behov for den.

Jan Sverre Stray : I dag har jeg kjørt. Fordi jeg arbeider noe usentralt i Åsane og har begrenset med tid å bruke til transport mht det å komme til byen.

Chris Jørgen Knudsen Rødland : Jeg gikk. Bor i sentrum.

Madeleine Tennebekk: Med buss. Jeg kjører alltid kollektivt med mindre jeg går eller sykler

Eivind Hermansen: Med bil. Kommer rett fra jobb til møte i bystyret.

Sentoorvasan Singaravel: Har brukt privatbil til sentrum. Har arbeidssted i Marineholmen, men har to småunger som går i barnehagen på Birkelundstoppen\Fantoft. Da er det mest hensiktsmessig å bruke bil på en slik dag med jobb, barnehage, bystyremøte og kuldegrader.

Wencke Hystad: Jeg kjørte med min lille bensinbil. Skal hente et familiemedlem på Sotra etter møtet

Tore Hordnes: Jeg kjørte bil. Bakgrunnen for dette valget var at jeg var på møte i jobbsammenheng andre steder utenfor byen umiddelbart før bystyremøte + at det ikke er kollektivtransport til mitt hjemsted på Hordnes etter forventet slutt på bystyremøte kl. 22.

Dag Skansen: Kom til byen ved å sitte på med andre, i en bensinbil. Familiens dieselbil ble stående hjemme i garasjen. Det var fordi jeg ønsket å ta hensyn til den akutte luftforurensingen som er aktiv nå i tråd med de anbefalinger som er gitt, og ønsket å bidra til ikke å forverre luftkvaliteten ytterligere.

Geir Kaland: Jeg gikk. Beina fungerer godt opp og ned til/fra Skanselien. Valget er enkelt, det finnes ikke noe aktuelt alternativ (for meg) selv om det går både buss og Fløibane.

Anette Strand: I dag kjørte jeg min nye elbil. Det er fremkomstmiddelet mitt om dagen. Jeg er avhengig av det når jeg skal på jobb og i barnehage,

Anne Lorgen Riise: Jeg har kjørt bil. Fordi jeg skulle tre forskjellige plasser i dag, og buss var umulig.

Sondre Rasch: Akkurat dette tilfellet var det buss, fordi jeg kom fra flyplassen. Ellers hadde jeg gått.

Arbeiderpartiet (5 av 19 kjørte bil)

Harald Schjelderup: Jeg kjørte bensinbil pga møtevirksomhet i annen bydel før bystyremøtet.

Odd Rambøl: Jeg har gått. Fordi jeg bor i sentrum.

Ruth Brudvik: Jeg tok Bybanen. Den pleier jeg å bruke.

Thor Brekkeflat: Jeg har kjørt egen bil. Fordi eg hadde med meg et maleri på to ganger tre meter, og skal på flyplassen etterpå.

Stig Hammersland: Kom meg til byen med min bil. Diesel. Det er det jeg har. Kunne tatt kollektivt, men på grunn av tidsrammen etter jobb så måtte eg ta bil.

Rune Bakervik: Jeg gikk. Både bor og jobber i Bergen sentrum.

Siavash Mirghafari: Jeg kjørte bil. Dette er den eneste dagen jeg kjører fordi vi er ferdig kl. 22.30 og da må jeg vente lenge (23.00) for å ta buss. Ellers har jeg periodekort og tar buss til jobben.

Pål Thorsen: Jeg kan velge mellom buss og Bybanen fra Slettebakken. I dag tok jeg Bybanen. Fordi Bybanen er raskeste transporttilbud for meg, for øvrig også det mest miljøvennlige.

Siw-Anita Lien: Jeg reiste kollektivt. Fordi det er anbefalt å la bilen stå og fordi det var hensiktsmessig.

Lillian Vangberg: Jeg kom til byen med buss, har månedskort og bruker bussen til/fra jobb – Åsane – Sentrum

Roger Valhammer: Jeg gikk. Jeg bor på Nordnes og jobber i sentrum. Bruker derfor alltid bena/buss som transportmiddel i alle retninger.

Linn Kristin Engø: Jeg tok den erværdige 10-bussen fra Gyldenpris. Jeg bor på Gyldenpris og studerer på Universitetet, da er det både enkelt og greit å benytte seg av kollektivtransport. Dessuten har jeg ikke bil og ingen planer om å gå til anskaffelse av sertifikat i overskuelig fremtid.

Kine Bratli Dale: Tok toget. Det er praktisk siden jeg bor i Arna

Emelin Dias: Jeg tok bussen fra Høgskolen. Dette er det mest praktiske alternativet for min del

Hallgeir Utne Hatlevik: Kom med bil til arbeidsplass kl 07.20 og deretter gått fra arbeidsplass til Rådhuset. Begrunnelse: Bussen går bare hver time ikveld, og jeg har behov for å komme meg hjem igjen i rimelig tid i kveld..

Nils Gunnar Knutsen: Gikk til toget og deretter tok jeg det til sentrum. Det gjør jeg alltid.

Per Stiegler : Jeg tok Bybane fra Nesttun. Sykkelen min er parkert. Jeg kunne tatt bil i dag, men droppet det på grunn oppfordringen.

Linda Lein: Jeg gikk til fots. Jeg bor i sentrum og har derfor ikke behov for andre transportmidler enn mine egne bein. Ellers bruker jeg bybanen og buss for å komme meg over lengre strekninger.

Kenneth Brophy: Jeg tok bussen. Det gjør jeg alltid

SV (1 av 3 kjørte bil)

Oddny Miljeteig: Bybanen. Vanligvis går jeg. Men i dag var jeg halvsyk

Lillian Blom: Jeg er fra Arna og tar selvfølgelig toget! Det er det kjappeste og mest forutsigbare transportmiddel vi har.

Kuberan Thurairaja: Jeg kom til byen ved å kjøre med bil. Det var ikke mulig å komme til sentrum med bussen på grunn av tidspress . Var på jobb og måte hente barna fra skole/barnehage før bystyremøte.

Fremskrittspartiet (3 av 6 kjørte bil)

Tor Woldseth: Jeg kjørte bil. Fordi jeg hadde en lang dag fra tidlig til sent.

Ellinor Kreybu: Jeg kjørte dieselbilen min. Men det har med logistikken å gjøre

Eiler Macody Lund: Jeg kjørte bil. Fordi jeg hadde tre møter på forskjellige steder i byen. I Fyllingsdalen, sentrum og rådhuset. Angrer at jeg ikke kjørte min kone sin bil, den er mye mer utslippsvennlig.

Morten Myksvoll: Jeg tok Bybanen. Jeg bor på Fjøsanger og har valget mellom Bybanen og buss. Valgte Bybanen fordi det var fint vær, og da pleier jeg å gå den ekstra distansen til bybanestopper fremfor bussen som stopper nærmere. Tar uansett omtrent like lang tid å komme seg til sentrum.

Helen Kongshavn: Jeg bor i byen og går til jobben på Rådhuset

Janne Halvorsen: Jeg reiste med Bybanen i dag. Reiser med nesten uten unntak alltid kollektivt

KrF (1 av 4 kjørte bil)

Marita Moltu: Jeg tok bussen til byen i dag, som jeg pleier å gjøre. Det er enkelt og miljøvennlig

Ingmar Ljones: På grunn av luftforurensingen så gikk jeg til Arna stasjon og tok toget. Ellers hadde jeg nok kjørt bilen min

Trygve Birkeland : Jeg kjørte buss til bystyret. Er bussjåfør og har frikort, men ville nok brukt buss uansett da dette er mest praktiske og gir anledning til en liten hvil på ca 40 minutter som jeg ellers ikke ville fått.

Harald Berge Breistein: Jeg kom med bil. Jeg hadde oppdrag i Øygarden og på Sotra før på dagen, og stoppet i sentrum for bystyremøte på vei hjem til Åsane.

Venstre (2 av 5 kjørte bil)

Erlend Horn: Jeg tok buss. Jeg eier ikke bil, og bruker buss/bybane til daglig, uansett hvordan luften er, for å komme meg til og fra sentrum

Julie Andersland: Jeg kom med bybane. Fordi det er forutsigbart, enkelt, praktisk og miljøvennlig..

Anders Skoglund : Jeg tok Bybanen. Utelukkende fordi det er miljøvennlig.

Åsta Årøen: Eg brukte eigen bil. I jobben min bevegar eg meg ofte og mykje i området Øygarden, Sund, Fjell og Askøy. Det er vanskeleg å gjere det effektivt utan bil, da det er store distanser. Eg kom rett fra jobb til bystyremøtet.

Idun Bortne: Jeg brukte egen bil. Jeg reiser mye mellom kontorplasser og møter på ulike lokasjoner i forbindelse med jobben min og har derfor behov for bil. Jeg kom rett fra jobb til sentrum. Mitt bidrag til miljøet og verdensfreden for øvrig er at jeg unngår å kjøre i rushtiden/kø. Jeg har forsøkt å benytte meg av buss, men det fungerte dårlig. Når Bybanen er bygget til Flesland vil jeg revurdere behovet for bil.

Rødt (2 av 2 kjørte bil)

Thorstein Dahle: Jeg bor i sentrum, men i dag måtte jeg faktisk hente og kjøre bilen, fordi jeg hadde parkert den utenfor parkeringssonen. Men jeg gikk til bystyremøtet.

Anne Kathrine Eltvik: Jeg kom med min miljøvennlige bil. Det var på grunn av tidsklemmen.

Sp

Ove Sverre Bjørdal: Eg måtte dessverre bruke bil i dag på grunn av jobbtilhøve. I morgon skal eg bruke buss.

Byluftlisten:

Endre Tvinnereim: Jeg gikk til fots. Det er raskest og enklest. Jeg bor i sentrum

Miljøpartiet De Grønne

Sondre Båtstrand : Jeg bor i sentrum, så jeg har brukt egne føtter mellom hjem, universitet og rådhus. Ganske åpenbart, men jeg kan utdype: Fordi bil hadde vært tungvint, dumt og miljøfiendtlig, og fordi føttene mine fungerer fint

Byrådene (1 av 6 kjørte bil):

Filip Rygg: Tog. Fordi det er miljøvennlig, komfortabelt og effektivt.

Hilde Onarheim: Jeg tok bybanen fra Paradis, som jeg alltid gjør. Det er den transportløsningen jeg har – meget god og effektiv. Komfortabel fordi jeg reiser før 0730, da får jeg sitteplass

Monica Mæland : Jeg busset og det er slik jeg vanligvis drar til/fra jobb!

Harald Victor Hove: Jeg bor i sentrum så det var naturlig at jeg da valgte transportløsningen spasering

Lisbeth Iversen: Bybanen. Pålitelig, raskt, billig, miljøvennlig. Bybanen står mitt hjerte nær, er både et rettferdig(lavpris) og identitetskapende transportmiddel som samtidig transformert byen på en bærekraftig måte. Kunne sagt så mye mer, men det tar for mye plass her. Nå må vi bygge til sør,nord og vest slik at flere får velge denne transportformen.

Gunnar Bakke: Jeg kjørte egen bil. Jeg har vært hjemme med sykt barn i dag, og fikk avløsning på et tidspunkt som medførte at jeg måtte bruke bil for å nå bystyremøte.

Liv Røssland: Syk

Byrådets politiske rådgivere (2 av 8 kjørte bil):

Haakon Thuestad : Jeg gikk. Jeg går alltid og har ikke bil

Erik Skutle : Jeg satt på med min samboer. Hun må uansett kjøre for å komme seg fra skolen til jobb til riktig tid. Vi eier en liten bensinbil.

Saliba Andreas Korkunc: Jeg gikk til jobb, da jeg bor i sentrum. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg nok tatt buss eller bybane. Eier ikke noen bil.

Tor Andre Ljosland: Jeg tok bussen. Det er langt å gå fra Olsvik i denne kulda. (har ikke bil)

Anna-Marie Kjøde Olsen: Kjørte buss til sentrum. Tar så å si alltid kollektivtransport til jobb.

Petter Kvinge Tvedt: Jeg gikk. Det gjør jeg alltid med mindre jeg skal ut sentrum. Da tar jeg buss fordi jeg ikke har bil.

Morten Storebø: Eg gjekk frå husværet mitt til Bergen rådhus. 3,7 kilometer. Fordi det ikkje tek så veldig mykje lenger tid enn å ta Bybanen og fordi eg treng trim.

Daniel Hägglund: Jeg har kjørt bil da det ikke finnes direkte kollektivtransportløsninger fra hjemmet i Steinsviken til sentrum. I dag (onsdag) var jeg nødt til å være i sentrum da det er møte i Bergen bystyre og flere andre planlagte møter. Jeg har tidligere i dag varslet hjemmekontor torsdag og fredag hvis ikke luftkvaliteten bedrer seg.

Kommunetopper (2 av 7 kjørte bil)

Finn Strand, kommunaldirektør for helse: Jeg kjørte til byen i dag sammen med min kone. Vi vurderte å droppe bilen, men gjorde ikke det.

Robert Rastad, kommunaldirektør i byrådsleders avdeling : I dag har jeg latt min dieselbil stå, gått med datteren min til skolen og tatt buss. Fulgt oppfordringen.

Eva Hille, informasjonsdirektør: Reist kollektivti Jeg prøver alltid på gjøre det. Spesielt på dager med høy luftforurensing

Ove Foldnes, kommunaldirektør for finans, eiendom og eierskap : Jeg har tatt buss. Det har jeg gjort i 22 år.

Anne-Marit Presterud, kommunaldirektør for skole og barnehage : Jeg har tatt bussen denne uken-

Anne Iren Fagerbakke, kommunaldirektør for miljø og byutvikling: Jeg kjørte elbilen

Magne Ervik, kommunaldirektør for sosial og områdesatsning: Jeg kjørte privatbil til jobb. Jeg har hentet varer som nå er plassert i bilen. Bilen vil for øvrig stå plassert i sentrum minimum til fredag kveld.

Hva mener du om kommunenes råd?