På midten av 90-tallet brukte Sverige nesten 450.000 tonn salt på veiene. Nå er det redusert til rundt 220.000 tonn.

— Vi har i større grad tatt i bruk saltlake, der vi løser opp saltet med vann. Dessuten har vi redusert antall veier vi salter, sier seniorrådgiver Jan Ölander i det svenske Trafikverket til Bergens Tidende.

Onsdag skrev Bergens Tidende at saltbruken i Norge har tredoblet seg på få år. Totalt brukes det nå 201.000 tonn med salt på veiene som Statens vegvesen har ansvaret for.

Mål på saltbruk

Svenskene hadde de samme problemene med forbruket, men har nå vedtatt en strategi som reduserer saltbruken:

  • Saltlake brukes i større omfang* Mindre saltbruk på veier med lite trafikk.
  • Alle som arbeider med vintervedlikehold, skal få utdanning om saltbruk.

— Vi har dessuten forsøkt å sette mål for hvor mye salt som skal brukes i hver region, sier Ölander.

Under 20 prosent av saltet som strøs i Norge, er saltløsning. Det viser tall fra Statens vegvesen.

Også i Sverige er de opptatt av trafikksikkerhet. Men selv om de har redusert antall tonn salt på veien, har det ikke medført flere ulykker.

  • Vi har en gunstig utvikling i antall ulykker, forklarer seniorrådgiveren.

Generaldirektør Ingemar Skogö i Vägverket sier at saltbruken skal ned, men uten at det går på bekostning av sikkerhet og fremkommelighet.

Motormännen, som er Norges Automobil-Forbund (NAFs) søsterorganisasjon i Sverige, er også opptatt av å redusere saltbruken.

  • Men det aller viktigste er trafikksikkerhet, understreker Mikael Höög, som er presseansvarlig i Motormännen.

Polarisert debatt

Spørsmålet om salt deler ifølge Höög Sverige i to. I nord er skepsisen stor, mens den er mindre i vest. — Salt er best i områder der temperaturen ligger rundt null grader, mener Höög.

Forsker Alex Klein-Paste ved NTNU i Trondheim har forsket mye på bruk av salt på norske vinterveier. Han mener debatten i stor grad er blitt for polarisert.

  • Det er ikke snakk om at man kan slutte å salte, og i stedet få de fine vinterveiene man ser på fjellet, sier han.

På mange veier med stor trafikk vil det i stedet bli uholdbare kjøreforhold om det ikke blir saltet. Blant annet på innfartsårene til store norske byer, mener forskeren.

  • Skulle vi sluttet å salte i for eksempel Bergen, måtte vi ha stengt motorveiene alle dager når veibanen er våt og når det er fare for frysing, mener Klein-Paste.

Salt fjerner ikke all snø

Likevel er han åpen for en debatt om hvordan saltet brukes i Norge.

  • Det aller viktigste er å se på driftsopplegget og jeg mistenker at det brukes mye salt som en konsekvens av et ugunstig driftsopplegg, sier han.
  • Når man salter under snøvær, er det viktig at det blir brøytet skikkelig i forkant, deretter saltet, for så å bli brøytet skikkelig igjen. Salt kan ikke smelte all snøen vekk, den kan kun hindre at den ikke binder seg sammen. Så det må fremdeles brøytes, legger han til.

Gjøres det nok for å redusere saltbruken i Norge? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.