Innføringen av billetteringssystemet er forsinket både i bergensområdet og på bussene i Hardanger. Forsinkelsen skyldes store problemer med å få billettsystemet til å fungere normalt.

— Gjennomgående er tilbakemeldingen at det går for tregt å billettere. Det gjelder både for betaling med mynt og busskortene, sier Odd Martin Myhre.

Han er tillitsvalgt blant bussjåførene i Concordia i Sunnhordland, som kjører bussene for Skyss.

For et år siden kom Levi Bergum fra Østlandet til Stord for å kjøre buss. Etter en vanskelig start med mye feil, mener han billettsystemet er blitt gradvis bedre. Likevel skjer det rett som er at passasjerer ikke får løst billett.

— De skjønner ofte om vi har problemer. Da sier gjerne passasjerene at de kan fornye kortet sitt en annen plass enn å forsinke bussen, sier Bergum.

Problemene

Bergums rute, 671 Sandvikvåg, er bare en av mange Skyss-busser i Hordaland. Etter hvert skal samtlige rutebusser i fylket kjøres under Skyss-navnet. Selskaper som Tide og Concordia kjører bussene på anbud.

Ifølge sjåfører og tillitsvalgte er dette kjennemerker ved Skyss sitt billettsystem:

  • USTABILT: Systemet henger seg opp, og skal fungere dårligere i kulde. Skjermbildet henger seg også opp, mens berøringsskjermene etter en viss tids bruk blir dårligere.
  • MANGE TRYKK: Mens det tidligere trengtes få tastetrykk for å få skrevet ut en billett, trengs det i dag ofte dobbelt så mange.
  • LANG TID: Å billettere en passasjer tar innimellom et halvt minutt pr. passasjer.Tillitsvalgt Myhre drar et eksempel med 15 skoleelever som skal samme strekning: Først må du stille inn riktig holdeplass, fordi GPS-funksjonen i billettmaskinen fremdeles er begrenset. Deretter må sjåføren trykke hver gang for strekning, papirbillett, og til slutt: For utskrift.

— Har du en sliten berøringsskjerm, kan du lett måtte trykke åtte-ti ganger for en passasjer. Så må du begynne på nytt igjen for neste, selv om billetten er den samme.

Restart

Resultatet er at passasjerer hver eneste dag får gå om bord i bussen uten å løse billett.

— Det er frustrerende. Vi sliter til og med med å få en billett fra Litlabø på Bømlo til Rommetveit på Stord. Det skulle være en smal sak, men slike kombinasjoner er vanskelige å få til. Selv om Skyss hevder at maskinen takler det, sier Myhre.

Billettsystemet er tysk, og er blitt oppgradert flere ganger siden Skyss tok over i Sunnhordland, sommeren 2007. Tilbakemeldingene Skyss får, tilsier at passasjerer ikke får løst billett 5-6 ganger ukentlig.

Concordias driftssjef i Sunnhordland, Sigbjørn Framnes, melder også om problemer.

— Maskinen må restartes ofte. Kortleseren stopper ofte, fordi det skjærer seg når kort skal fornyes eller fylles på, sier han.

Forsinkelser

Framnes sier likevel at han ser lys i enden av tunnelen.

— Jeg føler at både vi og Skyss spiller på lag for å få løst problemet, sier Framnes.

Det nye billetteringssystemet skulle egentlig ha vært helt ferdig i 2008. Det skjedde ikke. I fjor høst varslet kollektivmeldingen at billetteringssystemet skulle være klart sommeren 2009.

Også det skar seg.

— Til jul 2009, sa Skyss-direktør Oddmund Sylta sist desember.

Men systemet er fortsatt langt unna å bli rullet ut i hele fylket. Siden i sommer har også nordhordlendingene fått en smak.

— Billettmaskinene henger seg plutselig opp. Men skal vi holde rutetidene, har vi ikke tid til forsinkelser. Samtidig har også sjåførene vært usikre på et nytt system i innkjøringen, sier Arnold Tveit, tillitsvalgt for Concordias sjåfører i Nordhordland.

Halvannet år etter at billettmaskinen kom til Sunnhordland, er fremdeles ikke alle rutene riktige.

I Leirvik viser bussjåfør Levi Bergum på skjermen hvordan han får opp to ulike priser for samme busstopp, fordi holdeplassen er plassert i feil sone.

— Det kommer oppgraderinger sånn over natten. Det kan være forvirrende. Jeg har lært hva som gjør at maskinen streiker, slik at jeg kan unngå akkurat de feilene.

Hva er din erfaring med busstilbudet i Sunnhordland? Diskuter saken her.

Odd E. Nerbø