Jan Thorén har et rosa helikopter. Sangen om det rosa helikopteret er svensk, og Jan er svensk. Kan det være en sammenheng?

— Jeg får være litt feminin, ler Jan, og forteller at grunnen til fargevalget er at helikopteret er lett synlig.

I dag skal det rosa helikopteret på vingene i selveste NM. Bergen Modellflyklubb er arrangør på Ulven i helgen. 25 helikopterentusiaster fra hele Norge er samlet for å konkurrere i fire klasser.

Populær er nybegynnerklassen, helisport er hakket over, og F3C er selve NM-klassen. Det er en internasjonal betegnelse på et fastlagt program deltakerne må gjennomføre. I tillegg arrangeres det uoffisielt NM i 3D-flyging. I denne klassen flyr man freestyle, men må også innom noen faste øvelser.

I F3C-klassen er det innledende runder og finaler, mens man i populær og helisport kårer en mester etter tre runder.

Bare menn

Bergen Modellflyklubb er organisert i Norges Idrettsforbund og Norges Luftsportsforbund og har 160 medlemmer i alle aldre. En ting har de felles: de er menn.

— Det finnes noen få kvinner i Norge som flyr modellfly. Det er ikke det at jentene ikke klarer det, det skorter vel heller litt på den tekniske interessen, tror klubbformann Tom Roger Winther.

— Krasjer dere ofte?

— Nei, ikke ofte. Nybegynnere er avhengige av å få hjelp. I tillegg er flysimulator et godt hjelpemiddel, da før man selve styringen inn i fingrene. Det som er viktig, er fine, myke, rolige bevegelser, og man må huske hvilken vei man svinget sist. For å komme seg ut, må man da svinge motsatt vei, sier stevneleder Lars Aage Olsen.

Dyrt drivstoff

Jan Thore Lygren lader opp helikopterbatteriet. Før det løfter seg opp i de øvre luftlag, må han også fylle drivstoff. Den koster 200 kroner for fire liter. Selve helikopteret koster fra 7000 kroner.

— Det går ikke så mye bensin som til en bil, beroliger han.

— Jeg brukte 120 liter i fjor, sier Tom Roger. Han er landets tredje beste så langt i år.

Så er både Tom Roger og Jan Thore på vingene. Et øyeblikk er man glad over å ikke sitte i helikopteret, for det går rundt og opp og frem og tilbake i stor fart. Det skal det gjøre hele helgen.

KONSENTRASJONSSPORT: Jan Thore Lygren tok ikke med selve konkurransehelikopteret, det sparer han til i dag. Modellhelikoptergjengen har ellers vurdert seriøst å begynne med mental trening, for pulsen stiger ganske mange hakk når de skal prestere topp i løpet av ti korte minutter. JAN M. LILLEBØ (foto)