— Er det denne prisen som gjelder, eller er det halv pris av den halve prisen? spør Kirsti Stensrud Gauslaa.

Daglig leder hos Sundt Leker, Christine Falck, bekrefter at det oransje plastgresskaret er nedsatt fra 179 kroner til en femtilapp.

— Vi merker at det blir solgt mindre i år enn i fjor, forteller hun.

I fjor var det nemlig mange som reagerte på at Halloweenkostymene kunne virke skremmende på barn.

— I år har vi bare tatt inn kostymer for voksne. Vi har tonet ned det skumle, sier Falck, og legger til:

— Det er flest studenter som handler Halloweeneffekter.

Kirsti Stensrud Gauslaa (19) og venninnen Ellen Palmgren (20) er storfornøyde med prisene på oransje effekter.

— Denne kjolen koster bare 169 kroner, kan Ellen konstatere.

Påfunn for økt handel

De to jentene planlegger fredagens Halloween-party og har allerede tre ferdig utskårede gresskar klare.

— Jeg synes vi må ha et sånt skjelett, tenker Kirsti høyt.

De to har ikke noe særlig nært forhold til Halloween.

— Det er mest bare en unnskyldning for å ta en fest, ler Kirsti.

Ingen av dem stiller seg kritisk til at Halloweentradisjonen har fått feste i Norge.

— Vi gikk julebukk da vi var små. Vi vil ha moro også når vi er eldre, sier Kirsti.

Grønn Hverdag deler ikke studentenes begeistring for Halloween.

— Halloween er handelsstandens påfunn for at forbrukerne skal kjøpe mer, sier Bjørn Ove Jansen, fylkesleder i Grønn Hverdag i Hordaland.

— Er dette en feiring som er kommet for å bli?

— Jeg håper ikke det. Vi har ingen tradisjoner for Halloween i Norge, så det hadde vært fint om feiringen bare hadde dødd ut, synes Jansen.

Ikke skrem eldre

Hele inngangspartiet til Lekeklossen på Nesttun Senter er dekket av Halloweeneffekter. Plastøkser, ljåer og masker med bevegelige øyne fyller hyllene. Kjoler og drakter i alle størrelser henger sirlig på stativet. De henger i fred.

— Vi har solgt mye mindre i år enn i fjor, forteller daglig leder Bjørg Tøsdal.

Hun tror at den viktigste årsaken til det sviktende salget er at Ringo-katalogen ved en feiltakelse ikke har gått ut til husstandene i nærmiljøet.

Katalogen, som reklamerer for blod på tube og hodeskaller, leveres i gjenlimte konvolutter.

— I fjor var det så mye styr med barn som ble redde. I år bruker vi konvolutter slik at ikke små barn skal bli skremt, forteller hun.

«Advarsel!!! Halloween-katalog fra Ringo» står det på konvolutten med bloddryppende bokstaver. Inne i katalogen har kjeden trykket kjøreregler for Halloweenfeiringen.

«Det er kun den 31. oktober som man kan gå - frem til kl. 21». «Er utelampen på huset slokket, ønsker de ikke Halloweenbesøk». «Pass på at du ikke skremmer eldre mennesker eller små barn, som kan bli redde».

Plass til julegaver

Halloweenfeberen er svekket i hele Bergen.

— Utvalget er i alle fall ikke større enn i fjor. Det er litt roligere enn tidligere, forteller Petter Lie-Nielsen, daglig leder i Leketøyhuset.

Også i Kina- & Japanhuset merker de nedgangen.

— Det er litt mindre enn i fjor, forteller butikkmedarbeider Mette Nordstrøm.

Hos Lekeklossen på Nesttun er det fremdeles rolig rundt hyllene.

— Hvordan har salget vært i dag?

Tøsdal rister på hodet.

— Det har gått noe. Vi hadde litt igjen på lager fra i fjor, ellers hadde vi kuttet ut alt som har med Halloween å gjøre, forteller hun.

Interessen er synkende og neste år tilbyr ikke butikken Halloweenvarer i det hele tatt.

— Det er fordi det tar for stor plass. Det kommer for tett opp til jul, forklarer innehaveren.

Mindre Halloween. Kanskje Grønn Hverdag er bønnhørt.

GOD HANDEL: Ellen Palmgren (t.v) og Kirsti Stensrud Gauslaa får tak i Halloweeneffekter på salg.<p/>FOTO: TOR HØVIK