Langs østre langside av Skansemyren er det lagt opp en morsom hinderløype. Først skal de norsk-tamilske barna løpe og klatre under hekkene, så er det 15 meter med sekkeløp, mens neste post er å få åtte flasker vann nedi bruskasser før de spurter i mål.

Langs sidene heier og hoier lærerne, litt på tamilsk, mest på norsk.

Det er den årlige idrettsdagen til Annai Poopathi tamilsk kultursenter og Den tamilske barneskolen i Bergen.

På idrettsdagen er begge skolene samlet. Elevene er tilfeldig delt inn i tre «hus», rødt, blått og gult. Fargene representerer hver sin martyr som døde i kampen for en fri tamilsk stat. Disse er helter, og alle barna har hørt om dem, blir vi fortalt.

Spennende kamp

To av jentene på det ledende laget er Revathy (11) og Sara (11).

— Det er gøy med idrettsdag og å treffe andre tamiler, sier de.

Begge har deltatt i hinderløypen og i lengdehopp, og håper å vinne pokal for det røde laget.

Plutselig annonserer speakeren noe, på tamilsk selvsagt, og en gjeng i gule T-skjorter hopper og jubler.

— Nei, nå ligger vi likt med de gule, sier Revathy litt oppgitt.

Men hvem som vinner til slutt, er av mindre betydning. Det viktigste er å ha det gøy, treffe venner og spise god grillmat. Ok da, så er det litt gøy å vinne og.

Tidligere på dagen har skolebarna løpt 100 meter, kastet kule og spilt fotball, mens smårollingene på tre og fire år hadde kostymeparade.

Naturlig integrering

Rektor ved Annai Poopathi tamilske kultursenter, Dhayalan Velauthapillai, mener en idrettsdag som dette er svært viktig for integreringen.

— For oss er viktigheten av utdanning og idrett nesten likestilt. Tamilske barn er veldig opptatt av fotball og håndball, men vi har lyst til å bygge opp interessen for friidrett, slik at de kan melde seg inn i norske friidrettsklubber også, sier han.

Aftenposten skrev fredag at flyktninger fra Sri Lanka har høyere yrkesdeltakelse enn etniske nordmenn.

Velauthapillai sier at dette gjelder voksne som gjerne har en utdannelse fra før. Han er mer bekymret for de små, og er opptatt av at integrering skal skje naturlig.

— Integrering skjer først når de føler seg trygge både på skolen og på idrettsbanen, sier Velauthapillai.

Jobber frivillig

Mesteparten av de 55 lærerne som jobber ved skolen arbeider frivillig ved siden av full jobb eller studier.

— Kun de som underviser i dans, musikk eller engelsk får litt betalt, sier Velauthapillai som er førsteamanuensis i ingeniørfag ved Høgskolen i Bergen til daglig.

Elevene ved de tamilske skolene i Bergen har undervisning om lørdagene på Mølhenpris og St. Paul. Der lærer de blant annet tamilsk språk, kultur og dans.

ALT FOR LAGET: På idrettsdagen er det ikke de individuelle ferdighetene som er viktige, men å vinne for laget.
Knut Egil Wang