Ulykkeshelikopteret av typen Enstrom 280C Shark ble kjøpt fra England i sommer, og piloten fløy det selv til Norge. Det fikk han tillatelse til av Luftfartstilsynet.

— Han søkte om å importere helikopteret og få det midlertidig registrert. Men så trakk han søknaden like etterpå. Det betyr at han ikke hadde lov til å fly helikopteret i Norge, sier luftfartsdirektør Per-Arne Skogstad til bt.no.

Inntil seks måneder

Midlertidig tillatelse til å føre fly eller helikopter kan gis i inntil seks måneder - forutsatt at man har norsk sertifikat. Piloten har amerikansk helikoptersertifikat.

— Han har norsk sertifikat for fly med vinger, såkalte fixed-wing, men ikke for helikopter, sier Skogstad.

Luftfartsdirektøren kjenner ikke årsaken til at piloten trakk søknaden, og tilsynet ante ikke at helikopteret fremdeles befant seg i Norge.

— Vi vil nå undersøke saken nærmere for å få alle formaliteter avklart, sier Skogstad.

Han regner med det går noen dager før de kan snakke med mannen. At sønnen hans døde i helikopterstyrten gjør saken ekstra vanskelig, sier Skogstad.

- Noen ganger i året

— Hvor vanlig er det at folk ulovlig fører fly eller helikopter?

— Det forekommer noen ganger hvert år at vi avdekker slike forhold. Men jeg vil understreke at det ikke er noen sammenheng mellom manglende formaliteter og denne konkrete ulykken. Det kan jo være teknisk feil som førte til havariet.

Skogstad mener pilotens amerikanske helikoptersertifikat «med stor sannsynlighet» ville kunne konverteres til et norsk - gitt at mannen avlegger både tekniske og teoretiske prøver.

FUNNET:Helikopteret ble funnet på sjøbunnen ved Breistein fergekai i natt, og fraktet til Åstveit - hvor det i morges ble gjort klart for transportering til Lillestrøm.
RUNE NIELSEN