- Jeg så at et annet Norwegian fly skulle gå før mitt forsinkede. Jeg hadde bare håndbagasje og var klar til å gå om bord om det var plass, men fikk ikke lov, sier Karl Tore Hareide.



- Flyet var halvfullt
Det var onsdag ettermiddag han skulle hjem til Bergen etter et møte. Han kom til Gardermoen klokken 18.15 og flyet skulle gå klokken 19.00.



- Da jeg kom til Gardermoen så jeg at flyet var forsinket til 20.50, men at et annet Norwegian-fly skulle gå til Bergen før det. Dette var en avgang som egentlig skulle gått klokken 16.35, men som var forsinket til 18.50, sier Hareide.



Han tenkte det ville være en grei sak å ta dette flyet i stedet for sitt forsinkede, dersom det var plass.



- Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne være med flyet, men fikk oppgitt at det bare var 61 passasjerer og dermed bare halvfullt, sier Hareide.

- Må sjekke om noen venter
Han prøvde å ringe bookingtelefonen til Norwegian, men fikk ikke svar. Det var heller ikke noe personell som kunne svare på hvorfor han ikke kunne være med første fly til Bergen som hadde plass.



- Jeg mener at når de ser at det er passasjerer som er forsinket, må Norwegian sjekke om de kan få med seg folk som venter, sier Hareide.



Informasjonsdirektør i Norwegian, Anne Grete Ellingsen, beklager at Hareide ikke ble booket om til et tidligere fly.

- Systemet lukker seg
- I utgangspunktet må alle ombookinger gjøres innen 30 minutter før avgang, etter det lukker systemet seg og det er ikke mulig å booke om. Det er bare å beklage at det ikke gikk denne gangen. Vi prøver å gjøre det vi kan for å få folk av gårde, forsinkelser er vi ikke særlig stolte av, sier Ellingsen.



Det forsinkede flyet Karl Tore Hareide skulle være med ble ytterligere en time forsinket, og fordi Hareide ikke var villig til å tilbringe kvelden på Gardermoen, kjøpte han ny billett hos SAS Braathens.



Dro med SAS
-Jeg er fast Norwegian-kunde og er egentlig veldig fornøyd. En ting er å ha et slikt billettsystem, men når en blir forsinket må en ha et apparat der ting kan løses fleksibelt, sier Hareide.



Han sier det var flere passasjerer i samme situasjon som ham, og mener Norwegian her skiller seg fra SAS Braathens.



- Akkurat der er SAS flinke. De ser hvilke fly de har tilgjengelige og hvem de kan få med, sier Hareide.