— Straffesaken må henlegges, og kapteinen bør få jobben sin tilbake, mener kapteinens advokat, John Raknes.

Han mener at den 49-årige kapteinen på HSD-fergen M/F «Os» er renvasket av promilletesten.

— Testen viste at min klient kun hadde 0.05 i promille, og det er så godt som ingenting, sier han.

— Min klient ble ble stilt overfor et umulig valg, og følte seg presset til å gå fra stillingen, sier Raknes.

Burde hatt is i magen

Det var torsdag kapteinen ble kalt inn til lensmannen i Austevoll. Der fikk han vite resultatet av prøven som renvasker ham.

Det må ha vært en tankevekker, ikke minst siden Austevoll-lensmann Per Nordstrand selv stod fram i aviser og på TV 2-nyhetene og hevdet at kapteinen hadde vært synlig beruset før han begynte på jobb den 29. august i år.

Lensmannen i Austevoll ønsker ikke å kommentere resultatene av promilletesten, eller sine egne uttalelser.

Etter den famøse ferge-festen fikk både kapteinen, styrmannen og en motormann sparken for å ha oppbevart og drukket alkohol på fergen.

Advokat John Raknes mener HSD burde ha hatt mer is i magen.

— Kapteinen burde vært suspendert, løst midertidig fra sine funksjoner og plikter, inntil saken var skikkelig undersøkt. Det er helt vanlig praksis i slike saker.

Raknes mener at HSD la ekstremt stort press på kapteinen.

— Han ble stilt overfor en helt umulig situasjon. Rederiet hadde bestemt seg for å avslutte arbeidsforholdet hans. Han fikk den skriftlige avskjeden levert i hånden, men rederiet gav ham samtidig «tilbud» om at han kunne komme tilbake med sin egen oppsigelse. Det gjorde han ikke. Han har aldri innrømmet skyld i denne saken.

Må rydde opp

Advokat Raknes forstår at HSD var i en vanskelig situasjon da fergen MF «Os» ble rammet av nok en fylle-skandale. Akkurat den dagen stod Raknes selv i retten, som forsvarer for de tre ansatte som ble sparket etter forrige fylle-skandale på MF «Os».

— Det var et maksimalt ubeleilig tidspunkt, jeg forstår sjokket. Men det er ikke forsvarlig å handle på grunn av sjokk og medieoppslag. Min klient er satt i en ekstremt vanskelig situasjon. Han har mistet jobben, han får ikke arbeidsledighetstrygd, han har havnet i et økonomisk og sosialt uføre vi må få ordnet opp i snarest mulig. Det må være i begge parters interesse.

Store konsekvenser

I Sjømannsloven står det at ansatte må begå vesentlige mislighold av plikter før de kan avsettes.

— Vesentlig betyr her gjentatt beruselse. Men her har det overhodet ikke vært noen beruselse. Rederiet kan ikke på egen hånd sette seg over lovene på denne måten. De kan ikke foreta så inngripende avgjørelser uten at saken er grundig undersøkt. Her har avgjørelsen hatt store uoversiktlige konsekvenser, den har fått enorm medieomtale, og den kan ha vært ødeleggende for kapteinens fremtidige muligheter for å få jobb, sier Raknes.

HSD har ikke tatt kontakt med kapteinen etter at resultatet av prøven ble kjent torsdag.

— Men jeg har en grei løpende dialog med rederiet. Vi må kunne ordne dette til felles beste, og målet må være at min klient får tilbake jobben sin, sier advokat John Raknes.

SKANDALE: På MF «Os» har det vært nachspiel flere ganger. Men kapteinen som fikk sparken 29. august i år, var fullstendig edru. Nå krever mannens advokat at han skal få jobben igjen.

ARKIVFOTO: JAN M. LILLEBØ

VANÆRE: Slik ble kapteinen fraktet ut fra fergen 29. august - i vanære, skjult, inne i en bil. - Min klient er satt i en ekstremt vanskelig situasjon, sier hans advokat John Raknes.

ARKIVFOTO: JAN M. LILLEBØ