— Vi har nesten ingenting å skjule lenger, sier basesjefen, kommandør Åsmund Andersen, og viser oss litt av basens indre liv.

Da Sjøforsvaret skulle bygge ny base på 1950-tallet, var følgende forhold avgjørende:

Gode havneforhold.

Sentral beliggenhet langs kysten.

God beskyttelse og muligheter for virksomhet i fjell.

Haakonsvern passet som hånd i hanske til alle beskrivelsene.

— Det meste av det man ønsket å skjule, ble plassert i de enorme fjellhallene som ble sprengt ut, sier Åsmund Andersen.

«Russerblokken»

For 25–30 år siden fikk en av blokkene i Bjørndalsskogen tilnavnet «russerblokken». Rykter ville det ha til at KGB-agenter lå i skjul i leiligheter der og både fotograferte og avlyttet virksomheten inne på Haakonsvern. Fra blokkene var det fritt utsyn til basen.

— Vi har egentlig aldri tatt noen for spionasje i basens historie, sier Åsmund Andersen.

— Kan hvem som helst spasere inn her?

— Nei, fullt så enkelt er det ikke, selv om vi betrakter oss som åpne. Vi følger med, vi har kameraovervåking og varslingssystemer og en god vaktstyrke dersom mistenkelige personer lusker rundt.

— Noe ønsker dere vel fortsatt å holde hemmelig?

— Svært lite, men våpensystemer, kapasiteter og planverk ønsker vi å holde for oss selv.

Tåler dagens lys

I dag er det fortsatt mye virksomhet under fjelltoppene på Haakonsvern, men det meste tåler dagens lys. Mange av verkstedene som ligger der, er det et ønske om å flytte utomhus.

De fleste som kommer inn med fly til Flesland fra nord, har lagt merke til den store dokkporten. Bak denne var også det meste hemmelig tidligere. I dag har basesjefen ingen problemer med å åpne dørene og vise frem fregatten KNM «Thor Heyerdahl» som ligger i tørrdokken for vedlikehold.

— Det var mye frem og tilbake før den ble bygget, men jammen har dette vært en vellykket investering. Her er det nesten alltid fullt hus, sier kommandør Andersen.

BRANNVERN: Her ved Sjøforsvarets sikkerhetssenter har mange fått opplæring i å slukke branner.

Den nye dokken kostet ca. 400 millioner kroner.

Det siste, store tilskuddet på Haakonsvern, er det nye, militære idrettsanlegget som ble åpnet for ca. ett år siden.

— Et fantastisk og mye brukt bygg, sier Åsmund Andersen, og viser oss det innvendige med to svømmebasseng, klatrevegg og treningssaler.

Prislappen var ca. 350 millioner.

Antall fartøyer halvert

Så tar han oss med ned på hovedkaien. For øyeblikket er de fleste fartøyene ute og seiler, og fregatten KNM «Otto Sverdrup» ligger nesten i ensom majestet der.

— Vi hadde langt flere fartøyer tilbake i tid, mellom 40 og 50. Nå har vi et drøyt tyvetall tilbake, men til gjengjeld er flåten mer moderne og tilpasset dagens behov, sier Åsmund Andersen.

Han beskriver marinebasen som et samfunn i miniatyr.

— Vi har skoler, vi lager mat her, vi har sykestue, kirke, brannstasjon og verksteder, bare for å nevne noe, sier Andersen.

EGEN KIRKE: Haakonsvern har egen kirke, like ved inngangen.

Det er ca. 2300 fast landansatte ved basen. Hvis alle fartøyene er inne, runder tallet tre tusen. Området er langt større enn det ser ut fra utsiden, ca. 1,6 kvadratkilometer.

— Vi har fått en veldig bra og funksjonell base. Vi har sett en tendens til nedbygging i alle land. Her hos oss er vi heldige. Basen er blitt modernisert, og ikke minst er hele Sjøforsvaret nå samlet her. Norge har fått en marinebase vi lever godt med også i fremtiden, sier Andersen.

Bygges ytterligere ut

Like fullt kommer det til å skje enda mer. Det er bevilget nye 700 millioner kroner til utbygging. Det kommer helikopterbase, nye fasiliteter for marinejegerne og nytt logistikkbygg.

— Vi har også planer om å bygge ny hovedinngang og å ruste opp kystvaktkaien, forteller Åsmund Andersen.

Den offisielle jubileumsdagen er i morgen. Da blir det militær oppstilling med kronprins Haakon til stede. Søndag blir det åpent hus på Haakonsvern. Under 25-årsjubileet kom det 5000 vitebegjærlige for å se hva som skjulte seg bak portene på Haakonsvern.

TRENINGSANLEGG: I fjor ble det hypermoderne treningsanlegget med blant annet klatrevegg åpnet.
«KATEDRALEN»: Flypassasjerer ser den fra utsiden. Inne i den nye og enorme tørrdokken ligger fregatten KNM «Thor Heyerdahl» for vedlikehold.