Problemet er at HSD sin innleide snøggbåt ikke er så snøgg som fjorårets utgave i Hardangefjorden. Kapteinen kjører så svetten siler. Kutter de innersvinger han kan, og hopper gjerne over rutestopp hvor han ikke kan se passasjerer i kikkerten. Det er han nødt til for å holde ruten.Daglig leder av Ullensvang Turistinformasjon, Osmund Lind Iversen, har sett seg lei på turister som blir stående igjen på kaien i Kinsarvik, fordi kapteinen ikke har fått øye på dem i kikkerten. Lind Iversen har derfor skrevet brev til HSD-ledelsen om sine opplevelser;. Brevet: ýJeg kommer nettopp fra kaien etter å ha sendt to engelske turister med drosje fra Kinsarvik til Lofthus. HSD's såkalte snøggbåt stoppet ikke i Kinsarvik i sin rute. Jeg har nå snakket med kapteinen om bord, som forklarte at man må ringe om bord, hvis man skal komme med fra Kinsarvik. Jeg spurte hvordan han kunne vite at ingen ventet. Han svarte at mannskapet står med kikkert når de passerer neset.Den samme kapteinen hadde en interessant tolkning av ruteopplegget da han forklarte at de måtte gjøre det slik for å holde ruten. Holder man ruten ved ikke å anløpe rutestoppene?, ý spør turistlederen i sitt brev. Kanskje hemmelige ruter ýEn gang for svært lenge siden foreslo Stabell i Norsk Dusteforbund noe liknende for Oslo Sporveier, at de kunne redusere køene ved å holde ruten hemmelig eller flytte stoppestedene fra dag til dag.Jeg har ikke ansvar for et stort selskap med konsesjon på livsnervene i vårt transportnett, så det er mye jeg ikke skjønnerý.Og det Lind Iversen ikke skjønner er;Dette ber han om svar på:ýHvordan et skipsanløp i ruten utføres ved hjelp av kikkert?Hvordan en fransk, engelsk, tysk turist skal finne telefonnummer til Deres skip?Hvordan mannskapet med kikkerten ser på forhånd, på en sjømils avstand, om folk vil trekke frem på kaien når båten nærmer seg?Hvordan en rute trykt i store opplag skal tolkes?Hvordan en turistinformasjon skal ordlegge seg når de forklarer HSD sine ruter?Hvordan HSD ordlegger seg når de søker konsesjon på slike ruter.ý Ikke svar Turistlederen i Ullensvang avslutter brevet med et lite P.S.ýJeg blir selvsagt imponert og begeistret hvis De kan forklare overstående, men jeg ville vært udelt gladere om De kunne endre på det.ýDet er en uke siden Lind Iversen, sendte brevet, men noe svar har han ikke fått.HSD har ikke engang en stjerne i ruten, slik Fylkesbaatane var så flinke med i gamle dager. Stjerner i rutetabellen Der het det minste med små bokstaver nederst på siden;ýStoggar berre på signalý.Så vellykket var denne stjernebruken at en ansatt i Fylkesbaatane foreslo denne løsningen under en debatt i Fylkestinget i Sogn og Fjordane. Den gang diskuterte man passasjergrunnlaget for en ny flyplass i Sogn og Fjordane. Flykapteinen kunne bare fly over og bruke kikkert. Fylkespolitikeren med fartstid i Fylkesbaatane fikk ikke gjennomslag for stjerne i ruten den gang.Men HSD ser altså ut til å ha plukket opp ideen..

MÅ HOLDE RUTEN: Mange spenningsmomenter i hverdagen for sommertrafikanter med HSD. Oppdager kapteinen oss? Har han husket å ta med kikkerten i dag? Har han tid til å svippe innom og hente oss, eller kanskje ligger han etter ruten?