«Baronen» gikk i rute mellom Bergen og Kvinnherad da den streifet en grunne ved Raunane lykt i Raunefjorden utenfor Flesland en januarkveld 2000, kort tid etter «Sleipner»-forliset.

Hurtigbåten tok inn vann, og fikk slagside, men klarte å ta seg tilbake til Flesland for egen maskin. Der ble passasjerene evakuert, og brannmannskaper fikk reddet katamaranen fra å synke.

To passasjerer ble skadet i krasjet med skjæret. En av dem sliter ennå med en nakkeslengskade, og risikerer å bli uføretrygdet.

— Brøt sikkerhetsforskrifter

Påtalemyndigheten mener HSD gjorde seg skyldig i flere brudd på IMO-forskriftene forut for og i forbindelse med havariet. Disse forskriftene regulerer blant annet sikkerhetskravene om bord i hurtigbåter. Påtalemyndigheten utstedte derfor et såkalt foretaksforelegg på 150.000 kroner.

— HSD har begrunnet hvorfor selskapet ikke vedtar forelegget. Ut fra disse opplysningene kommer vi til å foreta ytterligere etterforskning i saken, opplyser politiadvokat Einar Råen.

- Feil grunnlag

Hvis HSD ikke godtar forelegget, blir det automatisk tatt ut tiltale mot selskapet. Saken vil da bli avgjort i retten.

— Politiet mener vi manglet prosedyrer for hurtigbåtnavigering. Det er vi uenig i. Poenget vårt er at prosedyrene ikke ble fulgt. Etter vår mening kan ikke vi straffes for det. Derfor er boten, slik vi ser det, utferdiget på feil grunnlag. Det er årsaken til at vi ikke godtar den, sier HSDs konsernsjef Dagfinn Neteland.

— Betyr det at dere mener at kapteinen må ta alt ansvaret?

— Den diskusjonen legger vi oss ikke bort i, sier Neteland.

Etter «Sleipner»-forliset gikk politiet inn for å gi HSD et foretaksforelegg i millionklassen for brudd på de samme sikkerhetsforskriftene. Riksadvokaten tok i stedet ut tiltale mot selskapet, og HSD må i august ta plass på tiltalebenken i Sunnhordland tingrett sammen med «Sleipner»-kaptein Sverre J. Hagland. Blir selskapet dømt, vanker det en bot som blir fastsatt av retten.

PÅ GRUNN: Baronen gikk på grunn i Raunefjorden utenfor Flesland for to og et halvt år siden.
Arkivfoto: Jan M. Lillebø