HSD mener nemlig at Fjord1 ikke vil klare å tilfredsstille kravene til kapasitet på ruten.

— Selvsagt er det fare for at noen vil oppfatte oss som dårlige tapere, men vi mener å ha gode grunner til å klage, sier informasjonssjef i HSD, Arild Sondre Sekse, til Bergens Tidende.

Det slo ned som en bombe da det tidligere i høst ble klart at konkurrenten Fjord1 vant anbudskampen om den attraktive fergestrekningen. Strekningen bidrar med 30 prosent av HSDs fergeinntekter, og sysselsetter 160 personer. Fjord1s anbud var hele 570 millioner kroner billigere enn HSDs, så her vil staten spare store penger.

Fra flere hold er det imidlertid spekulert i om standarden på de nye fergene som skal settes inn vil være høy nok. Magnus Stangeland sier at han som trafikant på Vestlandet reagerer på at to av de tre nye ferjene vil ha salong nede. Han mener det må være et minimumskrav at de reisende kan nyte naturskjønn vestlandsnatur fra panoramasalonger oppe.

— Dette handler ikke om hvilket selskap som får anbudet. Dette handler om hvilke krav veimyndighetene stiller til komfort, hastighet og sikkerhet, presiserer han.

Konsernsjef i Fjord1, Olav Smørdal, sier at selskapet står ved det anbudet de har levert inn. - For øvrig har vi ingen kommentar, sier han.