— Den kvelden jeg satt rekorden betjente jeg et bord med rundt 30 fulle menn. Utpå kveld begynte de å løpe rundt i lokalet og lage spetakkel. Da de skulle tipse, ga de 400 kroner. Da ga jeg beskjed om at det var litt gnient, og det var de enige i og ga meg 1600, sier servitør på Peppes Pizza, Gyda Louise Andersen.

Hun forteller at størrelsen på tipsene er svært variert. Noen dager er de på ett par hundrelapper, mens andre ganger er det ett par tiere.

— Selv synes jeg at man tipser om man er fornøyd. Det er det jeg pleier å gjøre, sier Andersen.

Tipser som i utlandet

BT har tidligere skrevet at fagforeningen frykter mye tipsing kan føre til at ansatte får tips i stedet for fastlønn.

— Når ansatte får tips i stedet for fastlønn, kan eierne slippe unna skatt og arbeidsgiveravgift. Da kan de senke prisene på varene. Dermed får de useriøse aktørene en urimelig fordel i konkurransen med de seriøse, sier Djevat Hisenaj, leder for Hordaland Hotell- og restaurantarbeiderforening, en avdeling under Fellesforbundet.

På Wesselstuen er de godt vant til tips, og alle gjestene BT snakker med sier de pleier å tipse.

— Vi tipser like godt i Norge som i utlandet, sier Ingebjørg Øvrebø

- Men tipser dere selv om servicen er dårlig?

— Vi burde jo si at vi ikke tipser hvis det er dårlig service, men jeg gjør det likevel. Jeg ble oppdratt i en generasjon der man var høflig og tipset uansett, så det gjør jeg ennå, sier Knut Bryn Øvrebø

- Tar det personlig

Restaurantsjef Skulstad forteller at hun og flere andre servitører tar tipsen personlig.

— Om man ikke får tips begynner man ofte å tenke på om man har gjort noe galt.

Men kundene blir ikke behandles annerledes av den grunn.

— Det er lov å ikke gi tips. Servitører får lønn, så det er opp til kundene om de vil gi tips.

Også daglig leder på Spisekroken, Ingvild Tone Skorpen Bøge synes det er greit om kundene ikke tipser.

RAUSE: Ottar Andreassen, Anders Andreassen og Nina Andreassen er tre generasjoner på tur fra Vikedalen til Bergen. - Vi tipser alltid, vi er rause. Slik synes vi det skal være når vi spiser ute, sier de.
Hlege Skodvin
TIPSER ALLTID: Anette Badzok er servitør på Wesselstuen. Bak henne sitter Ingebjørg Øvrebø, Aslaug Fivelsdal og Knut Bryn Øvrebø, som alltid tipser når de er på restaurant.
Helge Skodvin

— Noen tipser, andre gjør det ikke. Begge deler må være greit. Noen runder opp til nærmeste hundrelapp eller tier. Andre gir mer. Jeg opplever at de som er mye ute og spiser tipser mer enn de som er sjelden på restaurant, sier Skorpen Bøge.

— Kanskje de setter mer pris på servicen som blir gitt, legger hun til.

Skorpen Bøge forsikrer om at verken hun selv eller servitørene blir fornærmet om de ikke får tips.

— På ingen måte. Jeg tipser selv når jeg er på restaurant, men bare hvis jeg er veldig fornøyd med servicen. Det må være noe ekstra, men da tipser jeg også alltid, sier hun.

- Tips om du er fornøyd

Jas Kahlon er daglig leder for flere restauranter og barer i Bergen og Oslo, blant andre Nama, Big Horn, Jacob Aal, Vågen og Skipperstuene.

Han mener det er stor forskjell på tipsingen til matgjester og pubgjester.

— Matgjester er flinkest, men også mest kritisk til maten og opplevelsen, sier han.

Han opplever at på de restaurantene hvor de selv opplever å ha svært god service og mat, kommer det også inn mest tips.

Kahlon mener at man som gjest bør tipse dersom man er fornøyd med opplevelsen man har hatt.

— Det er servicen, ikke serveringen du tipser for. Det er det som skiller et restaurantbesøk fra en god middag hjemme. Er du fornøyd, bør du tipse servitøren. Du er der for å hygge deg, vår jobb er å sørge for at du gjør det, sier Kahlon.