Det var mandag kveld at sjuendeklassingen fra Bergen klarte å lure våre to største flyselskaper trill rundt. Freidig gikk han gjennom sikkerhetskontrollen og inn i avgangshallen.

Der menget han seg med passasjerene til Norwegian, som på grunn av tekniske problemer hadde blitt bedt om å gå inn igjen i avgangshallen. Da flyet var klart for takeoff, fulgte han strømmen av passasjerer, uten at noen reagerte.

Vel fremme på Gardermoen hengte han seg på passasjerene som skulle til Haugesund lufthavn, og fulgte med dem helt inn på SAS Braathens rute SK 324.

Der reagerte kabinpersonalet på at opptellingen ikke stemte overens med antall boardingkort. Likevel fløy SAS Braathens-maskinen til Haugesund, med blindpassasjer om bord. Heller ikke denne gang ble 12-åringen oppdaget.

— Fullstendig uakseptabelt

Leder i Samferdselskomiteen på Stortinget, Petter Løvik (H), blir sjokkert når han hører historien om 12-åringen.

— Dette er fullstendig uakseptabelt. Her har kontrollrutinene åpenbart sviktet fullstendig, og de har sviktet på to avganger. Hvis en guttunge klarer å snike seg med på denne måten, vil også en person med verre hensikter kunne gjøre det samme. Det er alvorlig, sier han.

Høyrepolitikeren varsler at han vil ta saken opp med departementet.

— Det er viktig at både Avinor og flyselskapene får beskjed om at de må gå igjennom rutinene sine og finne ut hva som har sviktet. En slik episode krever skikkelig skjerping. Ingen skal ha tilgang til et fly uten billett, slår han fast.

- Undersøker saken

— Vi fikk beskjed om denne episoden onsdag ettermiddag, og prøver nå å få på det rene hva som har skjedd. Vi vil ha samtaler med crewet, og undersøker saken internt, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

— Antall passasjerer ble talt begge gangene, og det var samme antall. Da kan det være at en person har valgt å ikke være med flyet, da har man ikke mistanke om at noe er galt. Uansett vil dette bli rapportert.

— Er sikkerheten god nok når slikt kan skje?

— Vi har tiltro til Avinor om at sikkerheten er god nok. Men man kan jo stille spørsmål når sånt skjer. Dette er et enkelttilfelle, og vi må se på hva har sviktet denne gangen.

Tallkluss på Gardermoen

— Dette er en situasjon vi ikke skal ha, sier Knut Løvstuhagen, senior informasjonsrådgiver i SAS Braathens.

— At gutten på 12 år kom seg om bord uten billett, skal ikke skje. Vi kommer til å se nærmere på denne saken for å unngå slike episoder i ettertid, sier Løvstuhagen.

— Vedkommende har åpenbart klart å komme seg ubemerket om bord under ombordstigning. Det ble foretatt opptelling, som viste 94 passasjerer - mot 93 billetter. Da ble det gjort en navneregistrering, hvor kabinpersonalet delte ut lapper for at alle passasjerene kunne skrive navnene sine. Så fikk kapteinen en ny liste med 94 navn, sier Løvstuhagen.

— Og så fløy dere av gårde, uten at antall passasjerer matchet antall billetter?

— Ja. Mange passasjerer går om bord med elektroniske billetter. Det kan hende at det systemet svikter, det var det man antok hadde skjedd her.

— Er dette god nok sikkerhet?

— Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre. Hvis man skal sende bagasje med flyet må man ha billett, og denne 12-åringen skal ha vært gjennom en sikkerhetskontroll i Bergen, sier Løvstuhagen.

Avinor: - Ingen fare

Avinors Jo Kobro, informasjonssjef på Oslo Lufthavn Gardermoen, synes ikke blindpassasjerhistorien er spesielt skremmende.

— Denne blindpassasjeren er sikkerhetskontrollert og altså ingen sikkerhetsfare. Avinor har ingen billettkontroll, det er flyselskapets ansvar, sier Kobro.

— Å komme seg inn i terminalområdet er ikke noe problem, det er bare å si at du har elektronisk billett.

— Du synes ikke det er skummelt at en blindpassasjer helt fritt kan reise fritt rundt i Norge?

— Nei. Vårt ansvar er å sørge for at passasjerene som kommer seg inn på terminalområdet ikke er noen risiko for ansatte eller passasjerer. For flyselskapet er saken en annen: Det er flyselskapets ansvar at den som har levert fra seg billetten er den som går om bord. Men flyselskapets oppførsel undrer meg, sier Kobro.