Nærmere bestemt klokken 08.30, da han troppet opp under makrellskyene på Skoltegrunnskaien, for å bussguide sin aller første gruppe turister gjennom Bergens smitt og knøsesmau.

Med fortid som lærer ved Stend Jordbruksskule og nå jobb på landbrukskontoret i Bergen kommune, vil han gjerne være guide — også.

— Tror det må være spennende å formidle Bergen på et fremmed språk, rekker han å fortelle oss.

Gaia-bussene står hektisk radet opp foran stamgjesten «Discovery». Torleivs jomfruskip er i nattetimene kommet over Nordsjøen fra Harwich, lastet med britiske cruiseturister som har krigsminner i konvoifarvann ved Murmansk som endelig reiseformål.

Men først skal de loses rundt i morgenfriske bygater i Bergen, deretter løftes opp til Fløyen og så pile en tur til Gamlehaugen.

Guidekursets forelesninger og tørrtrening er plutselig alvor for forstkandidaten fra Norges Landbrukshøgskole.

Teller og teller

— Atten, nitten, tjue, teller debutanten, etter hvert som cruisepassasjerene kommer togende og klatrer inn til sjåfør Tommy Brundtland.

«Bergen - verdt et besøk», står det på bussens langside. Flere klatret inn.

— Good morning, ladies and gentlemen, it's a wonderful day for a bus ride», innleder Torleiv belevent der fremme i bussen.

Ingen kan høre på den mannen at det er sin første busslast han ønsker velkommen.

— Off we go, sier han og sjåfør Tommy svinger utover i Skuteviken, mens Torleiv raskt orienterer om kjøreruten.

Som går via Sandviken og Øvregaten til Fløibanen, der Blåmann skal bringe gruppen til topps, før man vel nede igjen skal en sving ut på Nordnes, så over Klosteret, forbi Ibsen og Bjørnson, gjennom Håkonsgaten og ut av byen, «heading for» Gamlehaugen.

Underveis fortelles det lett og ledig om alt fra byens historie og dagens fergeforbindelser - til gamle dager i Rosegrenden og Øvregatens lange historie.

At 150 års jubileet til Skutevikens Buekorps ikke nevnes, får turistene leve med.

- Buss nummer tre!

— Husk at dere hører til buss nummer tre og ikke mist billetten, for da må dere gå ned igjen fra Fløyen, roper Torleiv da passasjerene stiger ut av bussen på Vetrlidsallmenningen. Det humres i skrekkblandet fryd.

Oppe på Fløyen går det i «lovely» og «impressive». En av turistene lurer på notene på utsiktsplassen ý og Torleiv svarer med å synge Nystemten. Og sanker poeng, igjen!

En London-dame som har lyst til å bruke penger hos Truls Jordan vil vite hvor mange pund 92 kroner blir - og får vite at, jo det blir åtte. Og en mann som er interessert i litt mer enn utsikten får vite det meste om minnestøtten over idrettsungdom som falt i krigen.

Bybranner og «G. O. Sars»

— Nineteen, twenty, twentyone, helt til 42 telles det ved ny ombordstigning i bussen. Det er bare en drøy time til passasjerene skal være på dekk, og ennå gjenstår halve byen og hele Gamlehaugen. Men det er utrolig hva ferskingen rekker å fortelle om, på hjul rundt Nordnes.

Om Hanseatisk museum og Håkonshallen og Bryggen og Akvariet og «Statsraad Lehmkuhl» og bybranner, selvfølgelig, men også snedige poeng om den evige kverulering om de syv fjell, om ankeret som fløy til fjells under eksplosjonsulykken i 1944, om brosteinen i smauene og om nye «G. O. Sars» som dupper ved Tollboden.

Og om siste henrettelsen i Bergen, mens bussen siger mot Klosteret.

— Men vi gjør ikke sånt lenger, så dere kan bare slappe av, beroliger han.

Håkonsgaten mellom humpene benyttes til en kjapp forelesning om dansketid og svensketid, og guiden topper med en redegjørelse om dagens norske kongehus - helt frem til Maud Angelica. Godkjent premiere, får vi si!

GUIDE-START: Søndag morgen på Skolten og Torleiv Skage sjekker passasjerer fra cruiseskipet "Dicovery" inn i bussen. Hans første guidejobb.<p/>FOTO: ARNE NILSEN