Gudvangatunnelen har vært helt stengt siden den dramatiske tunnelbrannen for litt over to uker siden.

Stengingen har ført til lange køer på omkjøringsveiene, der fergesambandet Bruravik-Brimnes har vært en av flaskehalsene, på det verste med tre timers ventetid på fergen.

Reiselivsnæringen merker også konsekvensene av at turister ikke kommer seg gjennom fjellet mellom Gudvangen og Flåm. Hoteller har måttet permittere ansatte og næringen taper millioner.

Kun én passasjer

Fra fredag åpnes Gudvangatunnelen igjen for kolonnekjøring — men bare for busser og tungtransport, opplyser Statens vegvesen.

Om natten, fra kl. 21-07, vil det bli kontinuerlig kolonnekjøring for kjøretøy over 7,5 tonn. Det er kun tillatt å ha med én passasjer. Man må regne med ventetid på to timer.

På dagtid blir det to kolonner fra Langhuso og to kolonner fra Gudvangen, men kun for tomme busser med sjåfør og én passasjer. Kolonnene går slik:

  • Fra Langhuso kl. 12.00 og kl. 16.30
  • Fra Gudvangen kl. 12.30 og kl. 17.00 Denne uken ble det satt opp en hurtigbåt mellom Gudvangen og Flåm for å bedre transportproblemene den stengte tunnelen fører med seg.

Åpner i september

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de regner med at tunnelen åpnes for normal trafikk i slutten av uke 36, det vil si rundt 5.-6. september, ganske nøyaktig én måned etter brannen.

Vegdirektøren Terje Moe Gustavsen lover at Gudvangatunnelen blir i bedre stand når den åpner.

— Tunnelen blir tilbakeført til den standarden den hadde, pluss litt ekstra. Nødsambandet skal oppgraderes, og viftene testes for å sikre at de virker bedre enn under brannen for to uker siden, sa han tirsdag.