• Feilnavigering, sier Kysteskadre-sjef Håkon Tronstad om årsaken til at KNM «Trondheim» grunnstøtte utenfor Sør-Trøndelag fredag kveld.

Nå risikerer den førti år gamle fregatten å bli førtidspensjonert. KNM «Trondheim» skal ut av tjeneste 31. juli i år. Hvis skadene er for store, og reparasjonen for dyr og tidkrevende, har den vært på sin siste seilas.

KNM «Trondheim» var på vei tilbake til Haakonsvern etter å ha deltatt i øvelsen Cold Response i Nord-Norge da uhellet var ute. I trangt farvann, i Linesfjorden, nord for Trondheimsfjorden, berørte fregatten en grunne.

Sto ikke fast

— Vi sto ikke fast, sier skipssjefen, orlogskaptein Jan Otto Hammersland.

Fregatten ankret opp i nærheten. Det ble konstatert at den tok inn vann. Hovedredningssentralen ble varslet, men evakuering av fartøyet var aldri aktuelt. Mannskapet fikk lenset unna vannmengdene og tettet de verste lekkasjene.

Lørdag morgen ble KNM «Trondheim» tatt under slep av KV «Tromsø». Skipene ankom Haakonsvern natt til i går. Dykkere har funnet ut at propellen er ødelagt. Det samme er dekselet til sonarutstyret. Det er også en lang skrape i skroget, og noen mindre hull.

- Ubehagelig og hektisk

— Det var ubehagelig og hektisk om bord, men aldri kritisk eller dramatisk, sier skipssjef Jan Otto Hammersland.

Han skryter av mannskapet sitt.

— Alle fulgte prosedyrene vi trener på hver uke, understreker han.

Nå skal en egen, militær kommisjon finne ut hvordan feilnavigeringen kunne skje. Fregatten har alt tenkelig av moderne navigasjonsutstyr om bord.

— Jeg kan ikke si så mye om årsaken, men vi ble oppmerksom på faren for å grunnstøte. Vi fikk derfor redusert farten, og var i ferd med å foreta en unnamanøver. Dessverre var det ikke tilstrekkelig til å unngå grunnberøringen, sier skipssjefen.

— Hvorfor gikk dere ikke utenskjærs, heller enn i dette trange farvannet?

— Vi tok ingen snarvei. Vi fulgte standard seilingsled. Det er viktig for mannskapene å trene på å seile innenskjærs.

I dokk

På Haakonsvern i går holdt mannskapene på å tømme fregatten for bunkers og ammunisjon. Deretter skal den dokksettes hos BMV på Laksevåg.

— Skadene vil bli taksert. Deretter blir det vurdert om de vil bli utbedret, eller om KNM «Trondheim» blir pensjonert, sier sjefen for Kysteskadren, flaggkommandør Håkon Tronstad.

Han ser ingen grunn til å refse mannskapet for det som skjedde.

— Våre fartøyer seiler så ofte og mye i trange farvann at noe sånt som dette en sjelden gang vil skje. Vi får være glad for at det gikk som det gjorde når uhellet først var ute. Skadene er minimale, og mannskapet fungerte prikkfritt i en reell nødssituasjon. Jeg har full tillit til besetningen, understreker flaggkommandøren.

KNM «Trondheim» var nå i bruk til opplæring av mannskaper som skal over på de nye fregattene. Den første kommer om en drøy uke, den neste til høsten.

Tynnes ut

— Hvis ikke KNM «Trondheim» kan seile mer, får ikke det særlig store konsekvenser for opplæringen. Dette skal gå bra likevel, sier Tronstad.

KNM «Trondheim» er en av to gjenværende fregatter i den gamle «Oslo-klassen». Sjøforsvaret mistet KNM «Oslo» da den grunnstøtte og sank ved Marstein fyr i 1994. Senere er KNM «Stavanger» og KNM «Bergen» faset ut, som det heter på det fagmilitære språket. Førstnevnte er senket, mens KNM «Bergen» ligger som reservedelsfartøy på Haakonsvern, ved siden av havaristen KNM «Trondheim».

KNUT STRAND