Bobiler kan tømme spillvann og kjemikalietoaletter på tomten bak ByGarasjen. Hvis nordmenn og utlendinger finner frem, står der et lite skur med en oppkveilet vannslange inni. Samme stasjon benyttes av busser med toalettfasiliteter. Attmed skuret et kumlokk i støpejern med solid løftehåndtak. Dette er stedet for spillvann. Like ved en annen kum for toalettinnhold.

Under begge lokkene åpenbarer det seg mye gammel moro. Vi skriver år 2004 i high-tech-nasjonen Norge, hjemlandet til hun som var verdens helseminister.

Heinie Rugaard — leder for Norsk Bobilforening Vest, synes ikke Bergen oppfører seg særlig profesjonelt overfor bobilturistene. Det koster kommunen beskjedne summer å løfte tilbudet opp i internasjonal førstedivisjon.

Lite hygienisk

— Dette er slangen du benytter får å spyle rent kjemikalietoalettet, peker Rugaard.

— Og samme doslange må brukes hvis du vil fylle opp bilens ferskvannstank. Flaut - og ikke særlig hygienisk, sier Rugaard som i årevis har fartet rundt i Norge og resten av Europa med bobilen sin. Han taler derfor av erfaring når han gir lavest mulige karakter til anlegget.

En topp moderne tømmestasjon koster 15.000 kroner pluss tilkobling. Da er det også lagt opp for renslig vannfylling.

— Bobilturistene er vant til å betale for slike tjenester og ber ikke om noe gratisopplegg, presiserer Rugaard.

Leter forgjeves

I den tykke tyske boken «Reisemobil Bordatlas» leter utenlandske bobilgjester ganske forgjeves etter byen som kaller seg inngangsporten til fjordene. I noen år har Slaktehustomten vært et midlertidig tilbud for norske og utenlandske bobiler. I år hersker det en viss usikkerhet omkring både tilbud og tomt.

Rugaard inviterer kommunen til å åpne opp området bak buss- og trailerparkeringen på Nygårdstangen. Her skal det en gang i fremtiden bygges brannstasjon.

— Inntil byggestart bør området kunne brukes til inntektsgivende virksomhet, mener Rugaard.

Helt ideelt

— Det trengs bare noen lass med finere grus og litt rydding. Plassen ligger tett på bykjernen og er lett tilgjengelig fra motorveien - helt ideelt, sier talsmannen.

Han antyder en døgnavgift på 100 kroner som kan kreves inn morgen og kveld, enkelt og effektivt organisert. Det er ennå ikke for sent å lage til noe som kan ta imot årets caravaner.

— Hvert år kommer seks-syv tusen bobiler til Bergen. Avgiften fra disse vil alene dekke inn mange ganger tilretteleggingen, sier Rugaard.

Lønnsomme gjester

Bobilfolkets talsmann legger på bordet tall som sier at en bobilfamilie bruker ca. 700 kroner i døgnet på det sted de oppholder seg. Ekvipasjene står i gjennomsnitt tre døgn på hvert sted.

— Det bergenske kultur- og næringsliv høster inn minst 10 millioner kroner hvert år fra denne gruppen turister. Derfor er det god butikk for byen å gi dem en skikkelig mottakelse, sier Rugaard og peker utover en tom steinfylling. Eller om du vil - en nydelig strandpromenade.

VELKOMMEN: Simplere og enklere kan det knapt gjøres. Dette er tømmetilbudet som møter bobilgjester fra inn- og utland i landets nest største by. Sannsynligvis en fordel at Bergen ikke er nevnt i bobilfolkets «reisebibel».<P/>FOTO: TOR HØVIK