Den gravide versjonen av Barbies eldste venninne ble fjernet fra butikkjeden Wal-Marts hyller i hele USA etter klager fra kunder.

Midge-dukken er tydelig gravid, og utstyrt med en mage som kan åpnes opp. Innenfor ligger en liten baby i fosterstilling.

-Kundene våre var bekymret over å ha en gravid dukke, sier Wal-Marts talskvinne Cynthia Illick til nyhetsbyrået Associated Press. Begrunnelsen Wal-Mart gir for å fjerne dukken er at butikkjeden ønsker å være lydhøre overfor kundene sine.

Ingen lykkelig familie

Det er ikke bare Midge som er fjernet fra hyllene, men også resten av serien "Happy Family", det vil si Midges ektemann og deres tre år gamle sønn.

Mange foreldres bekymring er at Midge og resten av familien selges hver for seg og derfor ikke åpenlyst fremmer "gode amerikanske familieverdier". Riktignok er Midge utstyrt med giftering, men det er altså ikke nok for Wal-Marts kunder.

-Dukken fremmer tenåringsgraviditet, sier Sabrina Fagan (29), som har en ni år gammel sønn. Kenya Williams (29) er hjertens enig.

-De fleste jenter vil bli som Barbie og vennene hennes. Kanskje ville det vært annerledes hvis hele familien ble solgt samlet, men alene sender dukken et galt budskap, sier Williams til Associated Press.

Sexy Barbie

Barbie-dukkene lages av leketøyprodusenten Mattel, som så langt ikke har villet kommentere striden rundt Midges graviditet. Derimot lanserer selskapet en kanskje enda mer kontroversiell Barbie-dukke i februar.

Da kommer nemlig modellen "Barbie Lingerie" på markedet. Målgruppen er voksne samlere, men andre vågale Barbie-dukker har tidligere ofte vist seg å falle i smak også hos barn i fem til tolvårsalderen.

Den klassiske Barbie-dukken var den snille nabojenta: bare smil, blondt hår og engleansikt. Den nye Barbie er en sex-bombe: rødt hår, sminket til det ugjenkjennelige, høyhælte sko, nettingstrømper med blondekant og en neglisjé fra lingerie-katalogen, som dumper ned i postkassen i en diskré, brun konvolutt.

-Ja, det er kanskje en viss voksen smak ved den nye dukken, men Barbie Lingerie skal jo selvfølgelig ikke erstatte den klassiske Barbie som barn har lekt med i årevis, sier Mattels talskvinne, Ria Freydl, til den italienske avisen La Repubblica. (NTB)