RUNE VALDERHAUG

De fargerike bussene skal kjøre hvert tiende minutt fra klokken 7.30 om morgenen til 21.00 om kvelden i en fast sløyfe med i alt 14 stoppesteder.

— Dette blir et epokegjørende kollektivprosjekt til beste for bergenserne. Vi kjenner ikke til noen annen by i hele verden som har et liknende servicetilbud, sier styreformannen i Bergen Parkeringsselskap. Roald Stigum Olsen til Bergens Tidende.

Gratisbussen ble lansert av byrådet i fjor, og skal knytte de store parkeringsanleggene i ByGarasjen og på Nøstet tettere sammen med den indre bykjernen. Driften skal skje over Parkeringsselskapets budsjett, og vil koste vel 3,2 millioner kroner årlig.

Vekker oppsikt

Like før nyttår fikk Gaia Transport kontrakten på å operere gratisruten i fem år fremover. I alt kjøper Gaia inn fire nye og spesialinnredede busser med ca. 17 seter i hver. Tre av dem skal være i kontinuerlig trafikk, den fjerde blir reserve og satt inn ved behov.

Parkeringsdirektør Borghild Lekve lover at bussene skal få et helt spesielt utseende og farge, tilpasset Bergensprogrammets profil, og være svært synlige i bybildet. Om kort tid utlyser også Parkeringsselskapet konkurranser både om hva selve busslinjen skal hete, og hvilke navn hver enkelt av de fire bussene skal få.

Fast sløyfe

Gratisbussen skal kjøre i en fast sløyfe som starter på ByGarasjen/Bergen Storsenter, fortsetter gjennom Kaigaten, videre Christiesgate, Småstrandgaten, Strandkaien, rundt Murhjørnet, Strandgaten, Christian Michelsensgate, Teatergaten, Jonsvollsgaten til Nøstekaien, der den kan ta trafikk både fra Askøybåten «Benveien,» parkeringsanlegget og den nye hurtigruteterminalen på Nøstet.

Fra Nøstet går den via Komediebakken til Teatergaten igjen, og fortsetter gjennom Jon Smørsgate, via Tinghuset/Tårnplass, Fortunen og gjennom Strandgaten, Olav Kyrresgate, Kaigaten, Jernbanestasjonen og ByGarasjen/Bergen Storsenter. Hver rundtur vil ta ca. 25 minutter.

Flere til ByGarasjen

Selv om gratisbussen så langt kun er en utgiftspost på budsjettet, håper og tror Parkeringsselskapet at man får inntekter gjennom økt parkering i ByGarasjen og reklame.

— Etter den siste utbyggingen har vi daglig mange ledige parkeringsplasser. Derfor satser vi på at flere bergensere setter bilen i ByGarasjen og tar gratisbussen inn til sentrum enten for å dra til og fra jobb, eller for å handle, sier parkeringsdirektør Borghild Lekve.

Ifølge byråd Trond Tystad er den nye gratisbussen kommet for å bli.

— Bussen er et tiltak som vil komme samtlige beboere i Bergen til gode. Både ByGarasjen og parkeringsanlegget på Nøstet ligger i ytterkanten av sentrum. Ved å etablere en gratis bussforbindelse med hyppige avganger i sentrum, blir det enklere å bevege seg mellom parkeringsanleggene og sentrum. Dessuten er den et utmerket tilbud til eksempelvis eldre som skal forflytte seg internt sentrum, folk i sentrum som vil handle på Storsenteret, eller skal ta buss eller tog fra Bystasjonen eller jernbanestasjonen. Siden den også går utover kvelden, egner den seg som transportmiddel til kinoer, restauranter og andre attraksjoner i sentrum. Dermed kan den også være tilbud til turister, sier Tystad og fortsetter:

Tilbud gir suksess

— Vi ønsker både et levende og aktivt sentrum, samtidig som vil unngå at den indre bykjernen blir kvalt av trafikk. Suksessfaktoren vil ikke bli målt i antall passasjerer, men i at tilbudet finnes, og at det eksisterer et tilbud om gratis buss mellom parkeringsanlegget i ytterområdene og livet i sentrumskjernen, sier Tystad.

Gratisbussen skal gå seks dager i uken, hverdager hvert 10 minutt fra klokken 7.30 om morgenen til 21.00 om kvelden, lørdager mellom kl. 9.00 og 17.00. På søndag- og helligdager blir det ingen gratisbuss i sentrum.

VIL VEKKE OPPSIKT: De lover gratisbusser som vil vekke oppsikt i bybildet. Fra venstre styreleder Roald Stigum Olsen, parkeringsdirektør Borghild Lekve, Gaia-direktør Arne Buanes og byråd Trond Tystad.