– Mellom klokken seks og klokken åtte om morgenen går det om lag 40 liter med kaffe, og da tar eg ikke hardt i engang, smiler Leif Atle Iversen på Hydro Texaco stasjonen på Kleppestø

Han hilser og smiler til den jevne køen av kunder som strømmer inn for å få fylt opp metallkruset.

– Eg er her hver morgen eg

— Er du her ofte? spør vi en morgenfrisk kar som trykker på termokannen så den glovarme svarte drikken flommer i termokruset.

— Eg er her hver morgen eg, og eg tar gjerne en tur innom på hjemveien også, forteller Ove Antonsen. For han er det samme om det er Texaco eller Statoil, det viktigste er at stasjonen ligger på veien til jobben.

– Og at kaffen er god, og det er den her, forsikrer han og haster videre. Nestemann er allerede klar ved kaffepumpene.

Det er typisk mest menn som fyller opp krusene. Nå i morgentimene kommer en jevn strøm av håndverkere innom for frokostkaffe. De kjøper gjerne på en bolle eller bagett også.

Borgermesterkaffe

– Dette er god butikk for oss, ikke tvil på det, forklarer Iversen. – Veldig mange slenger på en bolle eller en avis til kaffen. Dette handler om lojalitet. Er de innom her for å fylle kaffe, så fyller de bensin og handler her også, sier Iversen.

Men det er viktig at kaffen er fersk og god.

– Eg sier bare at det er borgermesterkaffe, og da vet alle at det Frielekaffe og kvalitet, smiler han.

Hver uke lokker små skilt kundene til å kjøpe boller eller sjokolade til kaffen. Det er alltid et tilbud det er lett å si ja til.

Mange boller ut, mange penger inn

– God butikk for oss, men også god butikk for kundene våre. Og vi har veldig respekt for kundene våre og dette er noe de ønsker. Vi tvinger ingen til å handle, sier kjedesjef Bjørn-Helge Vik i Statoil Norge til bt.no.

Vik ønsker ikke å opplyse nøyaktig hvor mange frokostavtaler Statoil har inngått i år, men bekrefter at det dreier seg om flere hundre tusen avtaler.

I 2006 solgte Statoil over 500.000 Frokostklubbkopper ved sine bensinstasjoner i Norge. Av disse ble 16 157 kopper solgt i Hordaland. Totalt har det gått med 2 250 000 liter kaffe, eller om lag 12 millioner fulle kopper.

Hos Texaco kjøpte i 2004 hele 250.000 Kaffeavtalen. Kaffeavtalen feirer i år sitt ti års jubileum. Frokostavtalen hos Statoil er fire år gammel, og de har trolig tatt en del av Texaco sitt marked.

I begge selskaper får bt.no bekreftet at kaffeavtalene er noe de tjener penger på. Store penger inn, mange boller og mye kaffe ut.

Bilbloggerens bekymring:

Les bilbloggerens bekymring for Kaffeavtalen når Hydro og Statoil funsjonerer:

PÅL ENGESÆTER