Det har vært jobbet på spreng de siste døgnene for å gjøre alt klart til det nye Autopass-systemet mandag 2. februar.

Onsdag kveld kl. 22.00 fikk de siste vaktene i Bomringen en blomst for innsatsen, og en etter en kjøres bodene vekk. Men ennå tar det tid før alt er på stell ved passeringspunktene. Flere steder gjenstår veiarbeider og opprydning.

— Arbeidet vil pågå frem til midten av april. Vi tar en liten pause neste uke for at trafikantene skal venne seg til det nye systemet, sier prosjektleder Jan Olav Skogland i Statens vegvesen.

De første endringene

Dette er noen av endringene folk vil merke med det første:

  • I Sandviken åpner tilkjørselen fra Nyhavnsveien søndag. I løpet av et år står et nytt akselerasjonsfelt klart. Men når bomstasjonen forsvinner, blir det i det minste slutt på den farlige kryssingen av hovedfeltet for å betale.
  • På Kalfaret sperres det gamle manuelle feltet.
  • Ved Gamle Nygårdsbro går trafikken i abonnementsfeltet i to dager.
  • Ved Nye Nygårdsbro blir det trafikkregulering fra lørdag kl. 14.00 til søndag kl. 14.00.
  • På Gyldenpris blir det omlegging av veien for nytt Autopass-felt.
  • Ved Løvstakken og Gravdal var det regulering av trafikken fra og med i går.

Det eneste passeringspunktet som står fiks ferdig, er Straume.

Fartsgrensen gjennom passeringspunktene er 60 km/t i Sandviken og i Gravdal, ellers er fartsgrensen 50.

Bodene ved Askøybrua slutter å ta betaling søndag klokken 12.00. Dermed blir det gratis passering her i ett døgn til mandag klokken 12.00

Politiet klar

Politiet vil holde et godt øye med trafikken fra tidlig mandag morgen, men noen ekstra beredskap er det ikke snakk om, sier Arvid Ask, leder for trafikkavsnittet ved Bergen Sentrum politistasjon.

Politiet regner ikke med de store problemene. Heller ikke fra usikre bilister på jakt etter et sted å betale, de som tråkker på bremsen og kjører rykkvis fremover - en typisk årsak til kjedekollisjoner.

— Den første dagen kan vi nok vente at ikke alle har fått med seg hvordan det nye systemet fungerer, men det verste er nok over. Vi forventer mindre kø i tiden fremover, sier Ask.

Politiet ser frem til at Autopass-systemet trer i kraft.

— Det vil øke kapasiteten på veiene i rushtrafikken; vi unngår alle stoppene.

Møte om anonym brikke

Datatilsynet og Statens vegvesen krangler om de som ønsker å passere stasjonene anonymt skal ha samme rabattordninger som dem som abonnerer på Autopass-brikken.

I dag møtes veidirektør Olav Søfteland og direktøren for Datatilsynet, Georg Apenes.