Det var høsten 2008 at en av de politiske rådgiverne til byrådet fikk en unormalt høy telefonregning. Ifølge granskerne ble Bergen kommune fakturert betydelige summer for datatrafikk (GPRS) over mobilen til rådgiveren.

Det ble da besluttet å gjennomføre en full gjennomgang av byrådenes og rådgivernes mobilutgifter, og se på mobilutgiftene for alle ansatte for å finne ut om kommunen ble feilfakturert av leverandøren TDC.

— Det kom en overraskende høy regning. Den var ubegripelig. Vi ville derfor gjennomgå alle fakturaene for å se om det lå til grunn en systemsvikt, sier byrådsleder Monica Mæland.

Konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC) fikk oppdraget. De fant imidlertid ingen beviser på feilfakturering, men konkluderte med at det var uenighet om hvordan GPRS-tjenester skulle faktureres og at «kommunens praktisering av kontrollrutiner ikke synes å ha hatt fokus på den enkeltes forbruk av GPRS-tjenester». Mæland husker ikke hva resultatet ble, men ifølge granskingsrapporten ble saken ikke fulgt opp senere.

Granskerne mener at mange i og rundt byrådet var skeptiske til TDC som leverandør da kontrakten skulle utlyses på nytt. Mæland avviser at de helst ville slippe TDC.

  • Mange ansatte i kommunen var svært frustrerte over TDC i begynnelsen. Det viser også brukerundersøkelsene. Men det kan ikke tolkes som at vi valgte bort TDC, sier hun.