I forrige uke fikk bosnieren Seila Cemal adressert reklame i posten fra et firma som kaller seg telespare.com. Der sto det at hun kunne ringe til Bosnia-Hercegovina for 38 øre minuttet via deres sentral.

Da hun tolv timer senere prøvde å ringe, fikk hun opplyst av en automatisk sentral at samtalen kostet 98 øre, nesten tre ganger mer enn annonsert.

— Andre ganger jeg har ringt har jeg fått vite at det koster 24 øre. Men så blir jeg satt over til en ny sentral som opplyser noe annet. Det er litt irriterende å slå nye nummer hele tiden og at de ikke kan holde seg til en pris og ett nummer, sier hun.

Cemal fikk tilsendt fire ekstra løpesedler for å dele ut til venner.

Hun sier at hun vet om utallige bosniere som benytter seg av denne teletjenesten. Fordi det uansett er billigere enn å ringe via Telenor, som har en minuttpris på 2,54 kroner, er det ingen som har tatt affære.

— Jeg føler meg lurt. De må jo gi den tjenesten de lover, selv om det er billig, sier hun oppgitt.

Sveitsere står bak

Ifølge forbrukerombudet er dette sannsynlig ulovlig markedsføring.

— Man må forvente at pris oppgitt i en reklame skal stå en god stund og ikke endre seg etter noen timer. De høres ikke helt seriøse ut, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Telespare.com er verken registrert i Brønnøysundregistrene eller på norid.no, som registrerer alle norske nettadresser.

Det viser seg at det er det sveitsiske firmaet Finarea som ligger bak. Dette kommer ikke frem på telespare.com sine nettsider, der det ikke ligger noen form for kontaktinformasjon.

Ali Savegi er markedsansvarlig for domenene telespare.no og telefonkort.net. Han sliter med at Finarea bruker hans domenenavn til å øse ut spam.

— Folk ringer til meg og er irritert på ustabile ringepriser og spam i hytt og pine. Men jeg har ingen ting med telespare.com å gjøre. De misbruker mitt domenenavn, sier Savegi.

Han har kontaktet forbrukerombudet, som igjen har sendt brev til Finarea der de slår ned på ulovlig utsending av direkte reklame i form av SMS, e-mail, eller automatiske telefonsvarere.

Forbrukerombudet har også slått ned på at Finarea ikke identifiserer seg som opprettshaver av telespare.com.

Da BT prøvde å ringe Finaera, fikk vi beskjed om at nummeret ikke er i bruk.

Ringekortene lurer deg

Billige ringekort til utlandet er svært utbredt, og koster gjerne en tiendedel av prisen sammenliknet med andre telekompanier.

Men i de fleste tilfeller får du mindre enn det du blir lovet. En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort viser blant annet at åtte av ni kort gir lavere ringetid enn oppgitt på kortet.

Ett av kortene oppgir at du for 85 kroner kan ringe til en fasttelefon i Singapore i 852 minutter, mens kortet i virkeligheten er tomt etter bare 247 minutter.

Ali Savegi forteller at enkelte aktører stiller inn serverne slik at det maskinen tror er ett minutt i realiteten er kortere tid.

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier at det finnes hundrevis av slike kort.

— Vi mistenker at flere av dem som selger kortene ikke betaler merverdiavgift.

Kortene kommer ofte fra utlandet og det er ikke lett å oppdage dem i kofferten på Gardermoen, sier Thon.